Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin hari ini mengucap takziah atas pemergian bekas jurulatih kebangsaan, Karl Heinz Weigang yang meninggal dunia di Jerman, difahamkan akibat serangan jantung.

Menurut beliau, pemergian Weigang, 81, sebagai satu kehilangan besar yang dirasai oleh arena bola sepak tanah air dan antarabangsa.

"Weigang merupakan seorang jurulatih yang terkenal di rantau ini terutama sekali di Malaysia dan pernah memberi khidmat di negara kita. Pemergiannya sudah pasti akan dirasai dalam dunia bola sepak negara.

"Saya ucapkan takziah kepada keluarga beliau," katanya pada sidang media selepas Dialog TN50 bersama warga sukan di Majlis Sukan Negara (MSN) Bukit Jalil, di sini hari ini.

Weigang yang berasal dari Jerman, mengukir nama dalam arena bola sepak Malaysia apabila berjaya membimbing skuad kebangsaan melayakkan diri ke Sukan Olimpik Moscow 1980, namun Malaysia menarik diri sebagai protes terhadap Rusia yang bertindak menyerang Afghanistan.

Di bawah bimbingannya juga, Perak muncul juara Piala Malaysia edisi 1998 dan 2000.

Weigang kembali membimbing skuad The Bos Gaurus selaku ketua jurulatih dan ketua pengarah teknikal Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa) tahun lepas, namun menamatkan kontraknya pada Februari tahun ini susulan prestasi tidak menentu skuad Perak.

-- BERNAMA