Satu kajian berhubung antibodi bekas pesakit COVID-19 akan dilakukan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam masa terdekat.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata, antara lain kajian itu adalah bagi melihat dakwaan yang mengatakan antibodi pesakit yang sudah pulih hanya mampu bertahan kira-kira tiga bulan sahaja.

"Jadi kajian kita akan melihat pada bekas pesakit dalam pola kita sama ada mereka masih ada antibodi itu atau sebaliknya," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya di sini, pada Isnin.




Dalam pada itu, mengulas mengenai komplikasi paru-paru dalam kalangan bekas pesakit COVID-19, Noor Hisham menjelaskan, mereka hanya dibenarkan discaj selepas diperiksa sepenuhnya.

Katanya, kira-kira 85 peratus daripada keseluruhan 8,587 pesakit positif di Malaysia berada di peringkat satu atau dua jangkitan.

Menjelaskannya, KKM akan terus memantau pesakit yang berada dalam kategori empat dan lima termasuk jika berlaku kerosakan dalam sistem organ dalaman sebelum dibenarkan keluar dari hospital.

Katanya, ia adalah termasuk melakukan imbasan tomografi berkomputer (CT Scan) dan imbasan X-ray.