Kerajaan akan menambah 25 lagi alat pengesan haba dalam masa terdekat, kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Dalam satu kenyataan media, Ketua Pengarah Kesihatan berkata alat pengesan haba baharu itu akan ditempatkan di kawasan-kawasan berkeutamaan tinggi.

"Buat masa ini terdapat 54 pengesan haba ditempatkan di 35 pintu masuk antarabangsa yang mempunyai kepadatan pengembara.

"25 pengesan haba lagi dijangka akan tiba dalam masa terdekat dan akan ditempatkan di kawasan-kawasan berkeutamaan tinggi," katanya.

[LAPOR LANGSUNG] Koronavirus ragut lebih 250 nyawa


Sementara itu, tegasnya Malaysia telah mula mempertingkatkan kesiapsiagaan serta pelan tindakan mengekang novel koronavirus sebelum daripada beberapa kes dilaporkan sebelum ini.


"Lebih penting, kita telah ambil langkah sewajarnya sebelum Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengisytiharkan wabak 2019-nCoV sebagai Kecemasan Kesihatan Awam yang Menjadi Kepentingan Antarabangsa (PHEIC).

"Antara langkah tindakan yang diambil melebihi apa yang dicadangakan WHO termasuk melakukan swab tekak (throat swab) untuk mengesan virus pada individu asymptomatic (tiada gejala) yang merupakan kontak rapat kepada kes positif.

“Kepada mereka yang tidak bergejala dan telah dikesan ada kontak dengan pesakit positif, pensampelan swab tekak diambil dan dihantar segera ke Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK) untuk Ujian PCR,” katanya kepada Astro AWANI.