Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pada Sabtu membuat penafian tentang kenyataan yang tular berhubung Prosedur Operasi Standard (SOP) persiapan pergerakan pelajar untuk pulang ke kampung halaman.

KPT menerusi laman Facebook rasmi menyatakan kenyataan itu adalah palsu.

“Kenyataan itu telah dimuat naik ke media sosial oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

“KPT tidak pernah mengeluarkan SOP seperti yang ditularkan. Mohon untuk tidak menyebarkan maklumat palsu itu,” kata kenyataan itu pada Sabtu.

Kenyataan palsu itu mengandung paparan maklumat sebanyak 18 muka surat, antaranya berhubung persiapan pra pergerakan dan semasa pergerakan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) ke lapangan terbang.

Sumber Facebook MOHEOfficial


Pada 24 April lalu, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pelajar IPT awam dan swasta, termasuk politeknik serta kolej komuniti, yang masih berada di kampus akan dibenarkan pulang ke rumah masing-masing bermula 27 April.

Katanya, Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Jumaat memutuskan waktu perjalanan yang dibenarkan adalah dari 9 malam hingga 9 pagi bagi memastikan perjalanan terkawal.

Menurutnya, 53,000 pelajar atau 85 peratus pelajar IPT di bawah Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) akan terbabit dalam inisiatif itu manakala selebihnya memilih untuk kekal di kampus masing-masing.