Bukit Tabur bukan sahaja terkenal sebagai tempat rekreasi untuk orang ramai, ia juga dikenali sebagai lokasi yang merbahaya dan ini boleh dilihat kepada kes-kes kecelakaan yang dilaporkan setiap tahun.

Menurut Hazwan Abdul Ghani , seorang penyelamat yang terlibat dalam sekurang-kurangnya 15 kes di situ dalam tempoh lima tahun, insiden malang di situ sebenarnya boleh dielakkan.

"Bilangan kes yang paling banyak kita terima terdiri daripada mereka yang tergelincir dan tercedera. Kebanyakan mangsa tidak berpengalaman atau mungkin kali pertama mendaki Bukit Tabur," kata Hazwan, dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia daerah Dang Wangi.

Terdapat juga kes-kes pendaki yang sesat jalan, tetapi kes seperti ini tidak banyak, katanya.

Berdasarkan pengalamannya, Hazwan berkata pendaki yang terlibat dalam kemalangan biasanya tidak membuat persiapan yang mencukupi sebelum mendaki bukit tersebut.

"Untuk mereka yang tahu laluannya, mereka lebih bersedia.”

"Mereka membawa lampu suluh dan bateri tambahan sebelum cuaca gelap. Mereka tahu keadaan cuaca untuk hari berikutnya jika diramal hujan mereka membatalkan perjalanan, " katanya.

Menurut Hazwan , Bukit Tabur adalah unik dari bukit lain kerana bentuk mukabuminya yang berbatu .

"Bukit Tabur berbatu dan tidak bertanah, seperti Broga. Bukit yang bertanah lebih padat dan stabil dan juga kurang berisiko. Batu-batu mungkin nampak keras tetapi ia boleh memecahkan terjatuh dan anda akan tergelincir, "katanya.

Hazwan berkata bahawa ia adalah amalan yang baik untuk memaklumkan balai polis berhampiran apabila seseorang ingin mendaki Bukit Tabur.

Katanya, prosedur itu sepatutnya ada di Bukit Tabur, yang mengalami antara tiga hingga empat kes kecelakaan setiap tahun.