Tidak sampai setahun kerajaan Pakatan Harapan memegang tampuk pentadbiran Kerajaan Persekutuan, satu langkah besar diambil bagi mengembalikan pengiktirafan kedudukan asal Sabah dan Sarawak.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong berkata pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan bakal membuktikan Malaysia terdiri daripada tiga entiti iaitu 11 negeri, Sabah dan Sarawak.

“Jadi pada tahun ini selepas kerajaan Pakatan Harapan memerintah kurang setahun, kita telah ambil satu langkah besar untuk mengembalikan status Sabah dan Sarawak seperti posisi pada 1963.

“Jadi di mana Malaysia iaitu The Federation of Malaysia adalah terdiri daripada 11 negeri-negeri di Malaya, kedua adalah negeri-negeri di Borneo - iaitu Sabah dan Sarawak.

“Jadi dengan ini, kita dapat melihat dengan jelas bahawa Malaysia terdiri daripada tiga entiti iaitu Malay States of Malaya, Sabah dan Sarawak, sekali gus mengiktiraf kedudukan Sabah dan Sarawak dalam Perlembagaan kita,” katanya ketika ditemu bual Astro AWANI di Parlimen hari ini.