Bagi tempoh 2000 hingga 2013, terdapat sebanyak 838,510 saman tertunggak belum dijelaskan oleh pemandu warga asing yang melakukan pelbagai kesalahan jalan raya di negara ini.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman SAC Mohd Fuad Abd Latiff berkata kebanyakan saman tertunggak itu membabitkan pemandu warga Singapura.

"Jumlah tertunggak bagi pemandu warga Singapura adalah 313,661 iaitu 37.4 peratus diikuti Brunei (48,179), Thailand (17,654), Indonesia (2,614) dan lain-lain (456,402)," katanya kepada pemberita di sini, Rabu.

Beliau berkata bagi mengesan kesemua pesalah trafik yang gagal membayar saman ini, pihaknya sedang dalam perancangan untuk menjalankan kerjasama dengan Jabatan Imigresen serta mengadakan sekatan di pintu-pintu masuk negara untuk menjejaki individu berkenaan bagi menyelesaikan saman tertunggak.

"Polis meminta agar pemandu warga asing tidak kira dari Singapura, Brunei mahupun Thailand, yang ingin masuk semula ke negara Malaysia supaya segera menyelesaikan saman terbabit sebelum dikenakan tindakan lanjut. Tolong hormati undang-undang kita.

"Pemandu warga asing juga boleh membayar saman tertunggak melalui www.myeg.com.my dan www.rilek.com.my dengan menggunakan kad kredit," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd Fuad berkata bagi tempoh 2011 sehingga Nov lepas, sebanyak 42,864 saman dikeluarkan bagi kesalahan memotong atau menggunakan lorong kecemasan.

"Sepanjang Ops Selamat 5 yang lepas juga, sejumlah 2,529 saman dikeluarkan terhadap pengguna jalan raya seluruh negara atas kesalahan memotong Q dan memotong garisan berkembar," katanya.

Katanya, dalam usaha melaksanakan penguatkuasaan peraturan dan undang-undang lalu lintas, pihaknya menerima 55 unit kamera 'trucam' yang diedarkan kepada semua kontinjen Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Zon Peronda Lebuh Raya.

Mohd Fuad turut menyampaikan sijil kepujian kepada dua anggotanya, Lans Koperal Mohd Syazwan Zulkapli dan Lans Koperal Mohd Farid Amran kerana memberi contoh terbaik dalam usaha memerangi jenayah rasuah.

"Kedua-dua mereka menangkap pemandu yang cuba memberi rasuah sebanyak RM800 beberapa bulan yang lepas dan pemandu tersebut dihadapkan ke Mahkamah Taiping pada 2 Dis lalu.

"Cawangan trafik kini sedang memerangi jenayah rasuah di semua peringkat pegawai atau anggota dan pegawai awam cawangan trafik. Sesiapa cuba menyogok rasuah akan diambil tindakan tegas mengikut peruntukan undang-undang," katanya.

Mohd Fuad berkata ia selaras dengan usaha dan komitmen pucuk pimpinan PDRM dalam memerangi rasuah melalui Kempen Tolak Rasuah yang dilancarkan pada 24 Julai lepas.

"Aduan integriti boleh dibuat dengan menghubungi talian bebas tol iSPAA, 1800-880-222 atau hadir mana-mana balai polis berdekatan dan aduan perlu mengandungi maklumat mencukupi untuk menjalankan siasatan," katanya.