Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sentiasa menambah baik sistem penyampaian perkhidmatannya melalui reformasi sistem percukaian daripada sistem taksiran formal kepada sistem taksir sendiri (STS) bermula tahun taksiran 2001 dan 2004 bagi pembayar cukai syarikat dan selain syarikat termasuk individu.

LHDN dalam kenyataan semalam berkata, selaras dengan pengenalan STS, pihaknya telah memperkenalkan sistem e-Filing dan ByrHasil bagi memudahkan urusan pembayar cukai untuk mengisytiharkan pendapatan dan membuat bayaran cukai.

"Menerusi e-Filing, pembayar cukai hanya perlu mengisytiharkan pendapatan mereka dan membuat pengiraan amaun cukai yang perlu dibayar kepada kerajaan tanpa perlu mengemukakan sebarang resit mahupun dokumen sokongan.

"Resit dan dokumen sokongan hanya dikemukakan kepada LHDN apabila diperlukan untuk melengkapkan proses audit cukai dengan mengemukakan secara dalam talian melalui e-mel," menurut kenyataan LHDN.

Kenyataan itu merujuk kepada laporan akhbar bertajuk 'Inland Revenue Board (IRB) Needs Better System' (LHDN Memerlukan Sistem Yang Lebih Baik) baru-baru ini yang memetik Presiden Kesatuan Kongres Sekerja Malaysia (MTUC) Abdul Halim Mansor.

Menurut kenyataan LHDN lagi, sistem e-Filing juga telah ditambah baik menerusi pengenalan sistem e-Permohonan Pindaan BE yang membolehkan pembayar cukai individu membuat pindaan atas kesilapan pengisian Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP).

Portal rasmi LHDNM di www.hasil.gov.my sentiasa dikemas kini dengan memuatkan maklumat bersesuaian seperti kaedah pengiraan cukai dan hak-hak pembayar cukai dan sehingga kini telah menyediakan akses kepada 15 jenis perkhidmatan dalam talian (ezHasil) bagi memudahkan urusan percukaian orang ramai.

-- BERNAMA