Malaysia Airlines Bhd (MAB) telah diarahkan untuk menyelesaikan masalah susun atur tempat duduk dan tandas di kelas perniagaan dalam pesawat Airbus A350-900XWB, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berkata pihaknya menerima beberapa rungutan dan aduan penumpang mengenai tempat duduk yang tidak selesa dan tandas tidak mencukupi di kelas perniagaan penerbangan itu.

Menurutnya, perkara itu dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet semalam.

"Saya telah mengarahkan MAB untuk mengendalikan aduan ini secepat mungkin agar keselesaan penumpangan sentiasa terjamin dan diutamakan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan Fasa Dua Pusat Membeli-Belah Mitsui Outlet Park di sini hari ini.

MAB akan menerima enam pesawat A350-900 itu secara berperingkat menerusi pajakan daripada Air Lease Corp. MAB menerima pesawat pertama Airbus A350-900XWB itu pada 30 November lepas.

Pesawat itu memiliki 286 tempat duduk dengan tiga kelas, yang terdiri daripada empat tempat duduk kelas pertama, 35 tempat duduk kelas perniagaan dan 247 tempat duduk kelas ekonomi.

Liow berkata MAB tidak diberi tempoh masa untuk menyelesaikan masalah berkenaan.

"Terpulang kepada mereka untuk menangani isu ini termasuk menjalankan siasatan dalaman berhubung aduan itu," katanya.

-- BERNAMA