Malaysia mempunyai keyakinan penuh untuk mengawal sendiri ruang udaranya yang ketika ini diwakilkan di bawah jagaan Singapura sejak 1974, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook.

Katanya lagi, Kerajaan Malaysia telahpun memperuntukkan jumlah yang banyak untuk persediaan dari segi teknikal, terutamanya dalam pembinaan fasiliti seperti Pusat Kawalan Trafik Udara (ATC) yang baharu di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

“Pertamanya, ruang udara ini adalah sebahagian kedaulatan kita. Jadi selepas 45 tahun ia dijaga Singapura, kini kita ingin mengawal kembali ruang udara kita.

“Kita sudah bersedia dari segi persiapan teknikal, kita sudah melaburkan sejumlah wang yang banyak, dan ketika ini kita sedang membina ATC baharu di Sepang. Dengan semua fasiliti ini, kita sudah bersedia. Dan ini merupakan antara keutamaan Malaysia buat masa kini,” katanya dalam satu sidang media bersama Menteri Pengangkutan Singapura Khaw Boon Wan di sini pada Isnin.

Pertemuan itu adalah bersempena dengan Mesyuarat Pemukiman Pemimpin Singapura-Malaysia di Putrajaya esok (Selasa).

Dalam sidang media itu, kedua-dua menteri turut mengulangi kembali penubuhan satu Jawatankuasa Peringkat Tertinggi Malaysia dan Singapura, yang akan dipengerusikan bersama Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan Malaysia dan Setiausaha Tetap Pengangkutan Singapura.

Sebelum ini, ruang udara Selatan Malaysia telah diletakkan di bawah jagaan Singapura melalui perjanjian Surat Perjanjian Operasi antara Kuala Lumpur dan Pusat Kawalan Kawasan Singapura Mengenai Ketibaan, Keberangkatan dan Penerbangan Singapura 1974.



Dalam sidang media itu, Khaw berkata, beliau mengharapkan jawatankuasa itu dapat menilai kepentingan kedua-dua pihak, di samping memastikan keputusan menang-menang untuk semua.

Apa yang penting ialah, katanya lagi, pihak yang bertanggungjawab terhadap ruang udara itu perlu memastikan penerbangan keluar dan masuk dapat dikawal dengan lancar dan selamat.