Malaysia akan menjadi tuan rumah kepada majlis penyampaian anugerah 'Third Sheikh Tamim International Anti-Corruption Excellence Award' yang dijadual berlangsung di Putrajaya bulan depan.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata langkah Qatar memilih Malaysia sebagai tempat berlangsungnya acara itu jelas menunjukkan bahawa usaha kerajaan untuk membanteras penyelewengan dan korupsi kini mendapat pengiktirafan antarabangsa.

Beliau berkata Emir Qatar Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani sendiri akan menyampaikan anugerah kepada pemenang dari seluruh dunia dan akan melakukan lawatan kerja ke Malaysia bagi tujuan itu.

"Malaysia dipilih kerana pihak Qatar melihat Malaysia sebagai negara contoh dalam 'good governance' dan mereka mengambil maklum usaha-usaha gigih kerajaan dalam memerangi gejala rasuah," katanya pada sidang akhbar bersama media Malaysia di sini pada Ahad.

Dr Wan Azizah yang dalam rangka lawatan rasmi tiga hari ke Qatar hari ini mengadakan tiga pertemuan dua hala iaitu menghadap Emir Qatar, kunjungan hormat ke atas Perdana Menteri Qatar merangkap Menteri Dalam Negeri Sheikh Abdullah Nasser Khalifa Al Thani dan mengadakan pertemuan dengan Menteri Pembangunan Pentadbiran, Buruh dan Hal Ehwal Sosial Yousif Mohammed Al Othman Fakhro.

BACA: Dr Wan Azizah temui Emir Qatar di Doha

Beliau berkata pelbagai perkara dibincang dalam ketiga-tiga pertemuan itu, yang merangkumi aspek hubungan dan kerjasama dua hala serta isu-isu lain yang mempunyai kepentingan bersama.

Semasa kunjungan menghadap ke atas Emir Qatar, Dr Wan Azizah berkata beliau menyampaikan hasrat agar kedua-dua pihak meningkatkan lagi kerjasama ekonomi, perdagangan dan pelaburan serta bertukar-tukar pandangan mengenai masalah perpaduan di kalangan umat Islam dan isu Palestin dan Rohingya.

"Saya juga telah memaklumkan bahawa Malaysia mempunyai pelbagai barang termasuklah bekalan simen berkualiti yang boleh dieksport ke Qatar," katanya.

Beliau berkata Malaysia juga mempunyai potensi yang besar dalam industri pelancongan perubatan, dan beliau turut mencadangkan warga Qatar yang memerlukan rawatan di luar negara supaya memilih Malaysia untuk tujuan itu.

Perkara itu dinyatakan dalam pertemuan dengan perdana menteri Qatar yang turut menyampaikan salam kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dr Wan Azizah berkata dari segi kerjasama ekonomi, Malaysia dan Qatar akan berbincang dengan lebih lanjut mengenai cadangan untuk mengadakan mesyuarat kedua Joint Trade Committee (JTC) di Kuala Lumpur tahun depan.

"Ini kerana sudah terlalu lama (tiada mesyuarat susulan) sejak mesyuarat pertama JTC diadakan iaitu di Doha pada tahun 2009," katanya.

Timbalan perdana menteri berkata perbincangan dengan Menteri Pembangunan Pentadbiran, Buruh dan Hal Ehwal Sosial pula bertumpu kepada isu-isu pembangunan wanita, masyarakat, sosial dan pekerja.

"Saya telah menyarankan kepada beliau agar Malaysia dan Qatar bertukar-tukar pengalaman dan kepakaran dalam bidang-bidang itu.

"Kami turut berbincang mengenai pendekatan yang diambil oleh kedua-dua negara dalam isu penjagaan kanak-kanak," katanya.

-- BERNAMA