Menteri pendidikan tidak semestinya dipilih dalam kalangan ahli politik tetapi individu dari luar 'kelompok politik' yang prihatin dengan isu pendidikan juga boleh dilantik memegang jawatan itu.

Pengerusi Persatuan Kumpulan Ibu Bapa Bertindak Untuk Pendidikan (PAGE) Datin Noor Azimah Abdul Rahim berpendapat menteri pendidikan perlu dilantik dalam kalangan bukan ahli politik bagi membolehkan individu berkenaan memberi tumpuan sepenuhnya terhadap pemerkasaan bidang pendidikan negara.

Katanya mereka yang dilantik ke jawatan itu tidak semestinya mempunyai latar belakang bidang pendidikan tetapi perlu sentiasa berusaha memperjuangkan nasib pelajar dan guru, selain mempunyai hala tuju yang dinamik untuk memastikan mutu pendidikan negara setanding di peringkat antarabangsa.

Mengambil contoh Tan Sri Musa Mohamad yang merupakan individu pertama bukan ahli politik memegang jawatan menteri pendidikan pada 1999, Noor Azimah berkata ia membolehkan seseorang itu membuat keputusan lebih berani tanpa terikat pengaruh politik.

"Masalah kini apabila menteri pendidikan dalam kalangan ahli politik adalah individu itu perlu seimbangkan antara tugasnya untuk memperjuangkan sistem pendidikan negara dan tugas sebagai ahli politik... sesuatu keputusan yang hendak dibuat melibatkan pendidikan turut akan mempengaruhi individu tersebut sebagai ahli politik," katanya kepada Bernama.

BACA: 'Atas nasihat Ayahanda Tun M, saya letak jawatan Menteri Pendidikan' - Maszlee

BACA: Tun M bakal umum pengganti Maszlee dalam sedikit masa lagi

BACA: Petisyen desak Maszlee dikekalkan dapat sambutan

Noor Azimah berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai ciri-ciri pengganti Dr Maszlee Malik yang mengumumkan peletakan jawatan sebagai Menteri Pendidikan berkuat kuasa hari ini selepas 20 bulan mengemudi Kementerian Pendidikan (KPM).

Pensyarah Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia, Prof Madya Dr Wan Marzuki Wan Jaafar pula berpandangan seseorang menteri pendidikan perlu berjiwa pendidik dan jelas terhadap masa depan pendidikan negara.

"Individu itu perlu berkarisma dalam membuat perubahan dan penambahan berterusan dalam meningkatkan kualiti pendidikan yang akhirnya boleh membawa kepada masyarakat berilmu dan sejahtera dalam memenuhi keperluan masyarakat pelbagai peringkat," katanya.

Senada dengan Wan Marzuki, Presiden Gabungan Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Kakitangan Universiti Malaysia (GAKUM) Zulkifli Mohamad berkata selain memiliki latar belakang dalam bidang pendidikan, individu tersebut perlu dekat dengan institusi pendidikan dengan sentiasa turun padang bagi melihat sendiri sebarang keperluan terutama sekolah yang berada di kawasan luar bandar dan pedalaman.

"Aktiviti turun padang perlu dalam usaha pembangunan sektor pendidikan negara agar berdaya maju malah menteri juga perlu mesra dengan warga pendidik," katanya.

Sementara itu, bekas tenaga pengajar Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Profesor Emeritus Dr Othman Lebar berkata kesungguhan untuk memartabatkan sistem pendidikan negara dan meningkatkan profesionalisme guru merupakan antara ciri-ciri yang perlu dimiliki individu yang bakal menerajui Kementerian Pendidikan (KPM).

Menurutnya, perkara tersebut menjadi asas kepada pembangunan sistem pendidikan negara yang semakin mencabar ketika ini malah selari dengan usaha me-ng-antarabangsakan pendi-dikan seperti dihasratkan menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.

"Saya rasa pengganti perlu mempunyai pengetahuan dan pengalaman berkenaan pendidikan di peringkat antarabangsa kerana saya dapati terdapat kekurangan dalam bagaimana kita mahu mengantarabangsakan sistem pendidikan kita. Beliau perlu ada perancangan menyeluruh bagaimana mahu meningkatkan kualiti pendidikan negara setanding dengan standard pendidikan antarabangsa," katanya.

Bagi meningkatkan profesionalisme guru, Othman mencadangkan agar bakal peneraju KPM menambah baik kursus atau latihan kepada guru-guru di seluruh negara kerana kualiti pendidikan adalah bergantung kepada profesionalisme seseorang guru.

Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Aminudin Awang pula berpendapat warga pendidik mendambakan seorang peneraju KPM yang mampu meneruskan legasi perjuangan Maszlee terutama dalam aspek pertukaran guru duka lara.

-- BERNAMA