Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengajak rakyat negeri ini mengetepikan soal politik dengan menumpukan kepada pembangunan Sabah.

Menurut beliau Parti Warisan Sabah (Warisan) yang mengetuai kerajaan negeri Sabah sudah mengutarakan pandangan dan cadangan dalam manifesto aspek yang ditumpukan untuk membangunkan negeri ini dan kebajikan rakyat.

"Rakyat sudah memutuskan peringkat nasional memilih Pakatan Harapan di Kerajaan Persekutuan dan Warisan di peringkat kerajaan negeri.

"Justeru, kita akan mempastikan negeri ditadbir baik untuk semua aspek termasuk mempastikan pembangunan ekonomi dinikmati rakyat tanpa mengira kaum dan agama," katanya pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Masyarakat Sandakan di sini, pada Sabtu.

Pada majlis itu, beliau bersama isteri Datin Seri Shuryani Shuaib turut menyampaikan bantuan Zakat Sabah kepada 50 penerima.

Hadir sama, Menteri Kesihatan dan Kesejahteraan Rakyat Stephen Wong, Menteri Belia dan Sukan Sabah Frankie Poon Ming Fung dan Pembantu Menteri Di Jabatan Ketua Menteri Arrifin Asgali selaku pengerusi penganjur.

Shafie yang juga Presiden Warisan berkata di peringkat kabinet negeri yang diwujudkan telah distrukturkan dengan mewujudkan kementerian baru.

Katanya ini bagi memastikan peranan kementerian tersebut memberi manfaat dalam memenuhi keperluan rakyat.

-- BERNAMA