Malaysia mampu menjadi sebuah negara maju sekiranya seluruh rakyat memiliki kekuatan ilmu, kata bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Justeru, beliau berkata pelbagai langkah perlu dilaksana bagi memastikan rakyat di negara ini menguasai pelbagai bidang ilmu terutamanya dalam sains, teknologi dan perubatan.

Katanya rakyat juga tidak harus berpuas hati, sekadar ilmu yang ada pada masa sekarang tetapi perlu mengorak langkah mencari ilmu baharu terutamanya melalui penyelidikan.

"Jangan baca kitab lama sahaja, ilmu baharu perlu ada, persoalannya adakah kita mahu menjadi sebuah bangsa yang tengok sahaja tidak mahu tambah ilmu atau bangsa dan negara yang maju dengan kekuatan ilmu," katanya di sini, Sabtu.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama dan merasmikan Konvensyen Nasional Memperkasa Ummah Sabtu yang turut dihadiri Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron.

Konvensyen anjuran Yayasan Warisan Ummah Malaysia itu berlangsung selama dua hari bermula semalam dan disertai lebih 50 peserta dari seluruh negara bertujuan menambah baik program pembangunan ummah di negara ini.

Abdullah berkata rakyat perlu menguasai pelbagai bahasa terutamanya bahasa Arab dan Inggeris bagi menambah ilmu baharu dalam usaha memperkukuh penguasaan mereka dalam pelbagai bidang.

Beliau berkata kekuatan ilmu merupakan pemangkin penting dalam pembangunan modal insan dan sekiranya modal insan rakyat lemah, sesebuah negara tidak akan memperoleh apa-apa kejayaan.

"Dalam membangun modal insan kita mahu beri suatu didikan supaya rakyat kita terutama generasi muda akan jadi anak yang berpegang kuat bukan sahaja kepada agama malah budaya warisan turun-temurun.

"Apa yang kita ada sekarang ilmu atau teknologi perlu kita pastikan diwarisi generasi muda supaya negara kekal menguasai pentas antarabangsa di masa akan datang," katanya.