Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul pernah berkongsi kisah beliau bertemu dengan seorang pramugari Malaysian Arlines System Bhd yang terpaksa menghidangkan minuman keras kepada penumpang walaupun ia bertentangan dengan ajaran agama Islam.

Menurut Asri, beliau amat simpati dengan luahan pramugari berkenaan yang terpaksa mematuhi peraturan yang bertentang dengan ajaran Islam untuk menyara kehidupannya.

“Dalam penerbangan MAS malam ini, seorang pramugari datang mengadu dan menangis di hadapan saya mengenai nasibnya. Jiwanya menderita kerana terpaksa menghidangkan arak dan tidak dibenarkan memakai tudung.

“Dia bekerja untuk menyara anak-anaknya. Ini bukan kali pertama saya mendengar aduan seperti ini.”

Tambah Asri, perkara ini amat menyedihkan lebih-lebih lagi MAS merupakan sebuah syarikat penerbangan negara yang majoriti penduduknya Islam.

Mufti Perlis itu turut mempersoal kewajaran MAS menawarkan minuman keras apabila kebanyakan penerbangan lain tidak mengamalkan kemudahan itu.

“Bahkan MAS tidak wajar menghidangkan arak. Banyak penerbangan yang tidak menghidangkan arak, mengapa perlu kita menghidangkannya?!” soal Asri.

Malah, beliau turut menggesa rakyat Malaysia untuk memohon kepada pihak kerajaan agar wanita muslimah yang bertugas sebagai pramugari MAS diberikan keizinan untuk memakai pakaian yang memenuhi syarat pakaian muslimah serta tidak ditugaskan untuk menghidang minuman keras.

“Saya dengan ini, mengajak rakyat Malaysia memohon kepada pihak kerajaan agar wanita muslimah yang bertugas sebagai stewardess MAS diberikan keizinan untuk memakai pakaian yang memenuhi sifat pakaian seorang wanita muslimah.”

MAS, Tudung dan ArakMalam ini jiwa saya agak tersentuh. Dalam penerbangan MAS malam ini, seorang pramugari datang...

Posted by DrMAZA.com on