Semuanya bermula daripada hobi mengumpul mangkuk tingkat lama yang digunakan oleh masyarakat India sehingga diiktiraf sebagai pengumpul paling banyak dalam Malaysia Book of Records.

Bermula daripada hobi itu, pasangan suami isteri J Prakash, 39, dan M Punita kini mempamerkan koleksi antik mereka di Muzium Warisan India, yang menyimpan ratusan jenis artifak yang diguna pakai oleh masyarakat India dahulukala.

Bertempat di Jalan Macalister, muzium yang pertama seumpama itu di Malaysia dibuka pada 1 Mei lepas dan menjadi tarikan baharu pelancong ke Pulau Pinang.

Memasuki muzium itu, pelawat berpeluang melihat 721 jenis barang-barang kegunaan harian, sembahyang dan kerjaya masyarakat India sejak tahun 1800.

"Selepas diiktiraf dalam Malaysia Book of Records sebagai pengumpul mangkuk tingkat lama yang terbanyak, kami mengembangkan hobi kami dengan mengumpul pelbagai barang kegunaan masyarakat India," kata Prakash kepada Bernama ketika ditemui baru-baru ini.

Prakash yang merupakan pengumpul dan pengurus muzium itu, berkata hampir 85 peratus barang yang dipamer di muzium itu merupakan barang-barang yang diguna pakai oleh masyarakat India di Malaysia dan dibeli dari luar negara.

"Muzium ini dapat membawa pengunjung mengenang semula kehidupan zaman lama selain memberi generasi muda pengetahuan pembelajaran sejarah lama dan penyelidikan," katanya.

Beliau berkata muzium itu ditubuhkan dengan kerjasama Lembaga Wakaf Hindu Pulau Pinang yang sudi menyediakan tempat yang sesuai dan selesa untuk mempamerkan semua barang artifak itu.

"Sejak dibuka pada Mei lepas, muzium yang dibuka tiga hari seminggu itu telah dikunjungi hampir 1,000 pengunjung setiap bulan," katanya.

Melihat kepada sambutan terhadap muzium itu, Prakash berkata kerja-kerja pembesaran tempat pameran sedang dijalankan supaya lebih banyak koleksi mereka dapat dipamerkan.

"Kini hanya lebih 700 daripada 1,700 koleksi barangan artifak dapat dipamer dalam muzium ini tetapi selepas kerja-kerja menaik taraf, kemungkinan besar semua koleksi kami akan dipamer di sini," katanya.

Beliau berkata waktu operasi muzium itu dijangka akan dilanjutkan selepas kerja-kerja pembesaran muzium yang bakal menawarkan lebih 2,000 kaki persegi ruang pameran itu, siap hujung tahun ini.

Buat masa ini, Muzium Warisan India dibuka setiap hari Rabu, Sabtu dan Ahad dari 10 pagi hingga 4 petang tanpa sebarang bayaran masuk dikenakan.

-- BERNAMA