Jenazah tujuh warga Indonesia yang terbunuh dalam kemalangan membabitkan dua buah bas kilang dan van di Kilometer 147 di Juru akan diterbangkan ke negara itu untuk dikebumikan di kampung halaman masing-masing.

Ia membabitkan empat mangsa di Sumatera dan setiap satu di Acheh, Jawa Tengah serta Jawa Timur.

Menurut Naib Konsul Ganeral Indonesia di Pulau Pinang, Osrinikita Zubhana ketika ini proses tuntutan mayat berada pada tahap akhir dan kesemuanya mayat dijangka akan dapat dituntut selewat-lewatnya malam ini.

Katanya, penerbangan untuk membawa pulang kesemua jenazah telah diuruskan dan dijangka tiba di negara itu malam Khamis atau Jumaat.

BACA: Penumpang dakwa bas laju sebelum keluar asap, api

BACA: Kemalangan bas kilang: Mangsa sempat minta tolong anak sulung sebelum temui ajal

Dalam pada itu, Osirnikita berkata, pihak Konsul Indonesia akan cuba untuk mendapatkan pampasan yang setimpal kepada waris warganegaranya yang meninggal dunia dalam kejadian itu.

“Kami akan pantau terus agar semua hak-hak pekerja yang masih belum disampaikan itu agar segera dipenuhi kerana ini satu kemalangan,” katanya ketika melawat ahli keluarga mangsa di Unit Forensik Hospital Seberang Jaya (HSJ) pada di sini hari ini.

Dalam pada itu, Osrinikita berkata, 20 rakyatnya termasuk dua yang masih berada di Unit Rawatan Rapi (ICU) masih menerima rawatan di beberapa buah hospital di negeri itu manakala sembilan yang lain sudah dibenarkan pulang selepas menerima rawatan sebagai pesakit luar.

Pihaknya juga sedang mengenalpasti dua mangsa yang masih ditempatkan di wad ICU Hospital Pulau Pinang adalah rakyat Indonesia atau sebaliknya.


Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 pagi semalam, lapan pekerja terbunuh selepas bas dinaiki mereka terlibat kemalangan yang turut mencederakan 44 yang lain.

Mangsa yang terbunuh adalah rakyat Malaysia, Noriah Kasa, 40, dan tujuh warganegara Indonesia, Tumangger Resni, 21,Yeni, 20, Serlia, 21, Sartika Pasaribu, 19, Wami Windasih, 19, Titik Katinengsih, 23 dan Faridah, 18.