Komuniti orang asli cukup dikenali dengan daya tahan diri yang tinggi, mampu hidup dalam budaya tersendiri sekali gus 'bijak' meneroka tempat tinggal mereka tanpa sebarang masalah walaupun berada di kawasan pedalaman.

Namun, berbeza dengan situasi yang dialami 71 daripada 21 keluarga orang asli dari Kampung Orang Asli Sungai Kelit, Raub Pahang apabila mereka terputus hubungan selepas kejadian tanah runtuh yang berlaku semalam.

Ini kerana rata-rata mereka tidak mempunyai jalan alternatif lain untuk pergi ke bandar serta meneruskan aktiviti harian.

Menurut Pengarah Angkatan Pertahanan Awam (APM) Pahang, Kolonel (PA) Zainal Yusoff, kerja-kerja pembersihan tanah runtuh masih dijalankan pihak JKR.

"Kerja pembersihan masih dilakukan di beberapa kawasan sepanjang empat kilometer menuju jalan masuk ke Ulu Sungai Raub.

Sumber: APM Pahang


Sumber: APM Pahang

"Pihak konsesi akan mengambil tindakan segera bagi membuat laluan sementara. Pembaikan kekal akan dibuat setelah mendapat reka bentuk yang sesuai," ujarnya.

Sementara itu, mengulas mengenai perkembangan banjir, setakat jam 4 petang ini hanya satu pusat pemindahan sementara yang masih dibuka iaitu di Balai Raya Kuala Semantan dengan 26 mangsa dari tujuh keluarga.

Cuaca bertambah baik dengan air Sungai Lipis dalam keadaan biasa dan trend menurun.