Seorang penuntut institut pengajian tinggi swasta (IPTS) ditahan selepas dipercayai terlibat dalam insiden pencerobohan Tanah Perkuburan Islam As-Syakirin, Bachang di mana kira-kira 20 buah kubur ditemui rosak dan terbakar, Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, ACP Afzanizar Ahmad berkata, suspek berusia 19 tahun itu merupakan suspek kedua yang ditahan, selepas seorang tukang rumah warga Indonesia berumur 46 tahun ditahan dua hari selepas kejadian itu berlaku.

Beliau berkata, suspek kedua itu ditahan di Jalan Bachang, Melaka sekitar 3.45 petang Rabu.

Bagaimanapun, dia dilepaskan dengan jaminan polis kerana mempunyai rekod waran tangkap dari mahkamah atas kesalahan lampau berkaitan dadah dan telah menghadapi pertuduhan mahkamah atas kesalahan itu hari ini.

Sementara itu, Afzanizar berkata tempoh reman terhadap suspek warga Indonesia telah dilanjutkan dua minggu lagi, sehingga 11 Julai.


Tambahnya, sehingga kini masih belum ada sebarang pengakuan lisan oleh suspek dan motif kejadian juga belum dikenal pasti.

Penahanan kedua-dua suspek itu dibuat bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 297 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga setahun, denda atau kedua-dua sekali, jika sabit kesalahan.

Pada Jumaat lalu, penduduk di Bachang gempar apabila sekitar 20 buah kubur di Tanah Perkuburan Islam As-Syakirin ditemui rosak dan dua daripadanya dibakar.

BACA: Kubur dirosakkan: MAIM minta penduduk Bachang bertenang

BACA: 'Seolah-olah dirancang' - Penduduk gempar temui puluhan kubur dirosakkan, dibakar