"Saya di mana? Tolong bawa kami ke daratan... kami ditimpa musibah dan kami bukan penceroboh."

Itu ayat pertama Amat Muhamar, 50, sebaik sahaja bot yang dinaiki bersama anak saudaranya Mohd Abdul Latiff Kasim, 29, dihampiri sebuah bot nelayan Indonesia pada 11 Nov lalu, selepas tiga hari hanyut di laut.

Mereka berdua yang merupakan pemandu pelancong dari Pulau Tioman dilaporkan hilang di laut pada 8 Nov lalu selepas kali terakhir dilihat di Jeti Sungai Puteri, Kuala Rompin di sini pada 1.30 tengah hari ketika bertolak pulang ke pulau itu membawa bot gentian kaca yang baharu dibeli.

Kedua-dua beranak itu selamat tiba di Jeti Marina Kampung Tekek, Pulau Tioman di sini pada 6 petang tadi, diiringi bot Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia yang mengambil mereka daripada jagaan pihak berkuasa Indonesia di sempadan laut Malaysia-Indonesia petang ini.

Berkongsi pengalaman mereka dengan pemberita di jeti itu, Amat berkata keadaan cuaca tidak begitu baik dan berkabus pada hari kejadian namun mereka bertegas meneruskan perjalanan pulang.

"Tidak lama selepas itu, kabus semakin tebal menyebabkan saya tidak nampak daratan... tak nampak bayang pulau langsung. Saya buat keputusan untuk menjatuhkan sauh supaya kami boleh berhenti sehingga keadaan cuaca baik dan teruskan perjalanan.

"Tapi ombak semakin kuat dan kami semakin jauh dibawa ombak, sauh tidak membantu kami untuk berada di satu tempat yang sama di laut. Lama-kelamaan kami kehabisan minyak dan terus dibawa ombak," katanya.

Amat yang belum berkeluarga berkata berikutan telefon bimbit tidak boleh digunakan, mereka berusaha mendapatkan bantuan daripada beberapa buah bot yang melalui berhampiran mereka dengan melambai-lambaikan tangan, namun bot-bot berkenaan seolah-olah tidak nampak mereka.

Sepanjang tiga hari itu kedua-dua beranak tersebut cuma bergantung kepada tiga botol air mineral yang diminum secara berdikit-dikit memandangkan mereka tidak tahu berapa lama mereka akan berada di laut, katanya menambah mereka turut dilanda ribut selama dua malam.

Katanya apabila dihampiri bot nelayan Indonesia pada 11 Nov lalu, dia amat bersyukur dan bertambah gembira apabila diberitahu mereka berada berhampiran Pulau Jemaja kerana dia mempunyai saudara-mara di pulau berkenaan.

"Mereka mahu menghantar kami ke hospital, tapi saya menolak kerana kami sihat... cuma agak keletihan. Saya beritahu tidak mengapa jika mereka mahu melaporkan kehadiran kami kepada pihak berkuasa kerana kami tidak melakukan kesalahan.

"Saya fikir itu yang terbaik supaya kami boleh pulang ke Malaysia secara baik. Saya mahu bawa bot balik ke Pulau Tioman dan tidak mahu bot dirampas kerana kesalahan menceroboh," katanya.

Dia juga berterima kasih kepada semua pihak yang mendoakan kesihatan mereka dan pihak berkuasa dan persatuan nelayan yang membantu melaksanakan operasi mencari dan menyelamat (SAR) sebaik sahaja mereka dilaporkan hilang.

"Saya juga berterima kasih kepada pihak berkuasa dan rakan nelayan di Indonesia khususnya di Pulau Jemaja kerana membantu serta melayan kami dengan baik sepanjang enam hari berada di sana," katanya.

Amat berkata dia amat bersyukur apabila dimaklumkan boleh membawa pulang bot baharunya ke Pulau Tioman dan menambah mereka memulakan perjalanan pulang pada 5 pagi tadi dengan diiringi pihak berkuasa Indonesia yang kemudiannya menyerahkan mereka kepada pihak berkuasa Malaysia.

-- BERNAMA