Keputusan kerajaan untuk menarik balik Rang Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2013 telah menerima sambutan baik oleh beberapa peguam dan aktivis.

Walau bagaimanapun, pakar-pakar panel dari satu forum Majlis Peguam hari ini mengingatkan lebih banyak perlu dilakukan supaya satu dapat kesimpulan yang adil mengenai isu agama itu.

"Ia merupakan kemenangan moral dan politik ... tetapi sama ada ia adalah satu kemenangan dari segi undang-undang saya tidak begitu pasti," kata peguam Malik Imtiaz Sarwar semasa forum: Sekularkah Perlembagaan kita?

Malik menyeru Kerajaan, terutamanya Peguam Negara, untuk menyelaraskan undang-undang di negeri-negeri lain untuk menunjukkan satu kedudukan bahawa persetujuan kedua-dua ibu bapa diperlukan untuk mengislamkan kanak-kanak bawah umur.

"Peguam Negara harus mempunyai peranan besar untuk memastikan terdapat keselarasan dalam semua undang-undang negeri. Isu ini perlu ditangani secara menyeluruh, " katanya.

Beliau berkata kerajaan perlu peka dengan hakikat bahawa terdapat ketidakadilan dalam isu ini, beliau memberi contoh di mana seorang daripada satu pasangan memeluk agama Islam dan kemudian secara unilateral menukar agama anaknya supaya prosiding dapat diadakan di mahkamah Syariah.

"Ia adalah satu perkara yang baik bahawa pengiktirafan yang sewajarnya telah diberikan kepada hakikat bahawa Perlembagaan menyatakan persetujuan kedua-dua ibu dan bapa diperlukan untuk menukar agama anak mereka,” katanya.

Malik berkata sekarang adalah iklim yang tepat untuk masyarakat awam dan pihak berkepentingan yang lain untuk terus bercakap tentang isu ini.

"Pada masa ini, nampaknya ada perubahan ke arah lebih inklusif dalam cara kita melihat perkara-perkara ini, sebagai contoh parti-parti komponen BN lebih terbuka untuk berbincang," katanya.

Peguam syarie Nizam Bashir juga bersetuju dengan Malik dan menyatakan terdapat kes-kes di mana seorang perempuan meninggalkan negara kerana dia tidak dapat untuk mendapatkan keadilan dan kesaksamaan di mahkamah dalam hal yang sama.

"Jika salah seorang ibu bapa pergi ke mahkamah Syariah hanya berurusan dengan isu itu hanya dalam perspektif Islam, maka hak ibu bapa lain yang beragama lain diketipkan ," kata beliau.

Sementara itu, Dr Ahmad Farouk Musa daripada NGO Islam Renaissance Front (IRF) berkata bahawa beliau optimis terhadap keputusan tetapi bertanyakan samada kerajaan ikhlas dalam menyelesaikan isu ini.

"Kami masih menunggu keputusan keseluruhan isu. Pertama sekali, mengapa ini dilakukan? Bagi mereka untuk memperkenalkan ini selepas pilihan raya menunjukkan bahawa terdapat motif terselindung ... Saya fikir mereka takut untuk mendedahkan bil sebelum pilihan raya mereka mungkin menghadapi kesan buriuk, "katanya.

Ahmad Farouk berkata bahawa al-Quran yang mengatakan 'tidak ada paksaan dalam agama' bermakna kanak-kanak itu benar-benar perlu bebas untuk membuat pilihan mereka sendiri apabila dia membesar.

"Bagaimana mereka sedang dibangkitkan tidak adalah satu perkara yang membimbangkan, tetapi pada hakikatnya, kedua-dua ibu bapa mempunyai hak yang sama. Seorang ibu bapa tidak harus mempunyai lebih berhak daripada yang lain."

"Kita mesti mempunyai persetujuan bersama dan berdebat. Kita mesti diberi hak untuk membincangkan apa-apa undang-undang yang memberi kesan kepada kehidupan kedua-dua orang Islam dan bukan Islam. "