Seorang pengawal keselamatan ditemui maut ditembak rakan sekerja di balai pengawal sebuah kilang ubat di Taman Farmasi di Seri Iskandar, di sini, malam tadi.

Mangsa, Masri Anak Pandak, 37 tahun, dijumpai terbaring dengan kesan tembakan pada dada dipercayai ditembak dengan sepucuk pistol dari jarak dekat kira-kira 8 malam.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah Supt Mohamad Zainal Abdullah berkata pihaknya menerima maklumat berhubung kejadian tersebut pada 8.25 malam daripada seorang lagi rakan setugas mangsa.

Katanya semasa kejadian mangsa bertugas bersama pengadu dan suspek yang kini sudah menghilangkan diri selepas kejadian menjadi suspek utama dalam insiden itu.

"Polis kini sedang mengesan suspek untuk kita rekodkan keterangan dan menjalankan siasatan," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, malam tadi.

Mohamad Zainal berkata pihaknya turut menemukan satu kelongsong dan satu anak peluru di lokasi kejadian.

Katanya suspek yang berusia 52 tahun itu telah bekerja di kilang tersebut sejak 2012 dan mempunyai satu rekod jenayah lampau melibatkan kes curi, manakala mangsa yang telah bekerja hampir tiga tahun tidak mempunyai rekod jenayah.

"Setakat ini kita sudah mengambil keterangan semua pengawal kilang itu dan hasil siasatan awal kejadian mungkin berlaku disebabkan masalah peribadi, namun siasatan lanjut masih dijalankan untuk mengetahui punca sebenarnya," katanya.

Polis sedang meneliti kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di kilang itu bagi membantu siasatan.

-- BERNAMA