Peniaga kecil di Sabah menyifatkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) memberi nafas lega kepada mereka, terutamanya yang terjejas kerana tidak dapat menjalankan aktiviti ekonomi selama beberapa bulan.

Walaupun diberi kelonggaran untuk berniaga, peniaga masih terikat dengan prosedur operasi standard (SOP) yang digariskan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bagi memastikan tiada lagi penularan dan kewujudkan kluster baru COVID-19.

Peniaga gerai makan, Bibah Abdillah berkata, rezekinya meningkat selepas kebenaran menjalankan operasi dibenarkan semula.

“Kalau dibandingkan sebelum ini dan sekarang, memang jauh berbeza. Bagi saya, mungkin ini hikmah semenjak PKP ini berlaku.

“Sebelum PKP, perniagaan tidak berapa menguntungkan. Mungkin sebab kita mempunyai banyak saingan. Sebaliknya, sekarang Alhamdulillah, ada peningkatan,” katanya.

Rata-rata peniaga memberitahu, antara cabaran baharu adalah pelaksanaan normal baharu iaitu penggunaan serta penyediaan pembersih tangan serta pelitup muka.

Peniaga gerai makan, Mantirna Mansur menjelaskan, dia menyediakan sendiri keperluan tersebut demi keselamatan dan kesihatan pekerja dan pelanggannya.

Dia turut mengakui masih wujud kebimbangan dalam kalangan pelanggan untuk mengunjungi premis perniagaan, sekali gus menjejaskan pendapatan mereka.

“Mudahan-mudahan wabak ini cepat berakhir dan peniaga pun boleh kembali seperti dulu. Buat masa ini, orang ramai kelihatan masih ragu-ragu untuk masuk ke gerai kami,” ujarnya.

Dalam pada itu, penjual martabak, Hendra Tahir berkata, peniaga kecil atau pasar malam juga terkesan dan masih dalam proses penyesuaian diri dengan normal baharu.

“Cabarannya ialah untuk kita ikut peraturan atau SOP yang ditetapkan. Menggunakan pembersih tangan, periksa suhu badan, sebelum masuk ke premis perniagaan.

"Kebersihan mesti sentiasa dijaga, bermula dari waktu buka kedai sehingga selesai waktu berniaga,” katanya.