Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diharap meneruskan Dasar Pendidikan Tahfiz Negara dengan menangani sebarang kelemahan yang ada dan bukannya menutup sistem pendidikan itu.

Ketua Pemuda UMNO Datuk Asyraf Wajdi Dusuki menyifatkan gesaan agar sekolah tahfiz ditutup kerana kononnya tidak memberikan masa depan kepada generasi baharu Islam adalah amat dikesali.

"Dasar Pendidikan Tahfiz Negara telah digubal oleh kerajaan terdahulu (Barisan Nasional) dengan matlamat melahirkan seramai 125,000 huffaz profesional dalam tempoh 30 tahun.

"Huffaz profesional ini bukan sahaja berupaya menghafal 30 juzuk al-Quran, tetapi pada masa yang sama dapat menguasai pelbagai disiplin ilmu serta kemahiran teknikal.

"Pemuda UMNO meminta kerajaan Pakatan Harapan agar meneruskan Dasar Pendidikan Tahfiz Negara ini, sekiranya ada kelemahan dalam dasar berkenaan, kerajaan PH boleh memperkasakannya dan bukannya menutup sekolah tahfiz," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pertama Pemuda UMNO selepas Pemilihan UMNO 2018 lalu di Menara Dato' Onn, di sini, pada Isnin.

Beliau mengulas cadangan bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin supaya kerajaan menutup sekolah tahfiz yang disifatkan terlalu radikal, namun cadangan itu ditolak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, semalam.

Dalam isu berbeza, Pemuda UMNO membantah pengiktirafan terhadap Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang bersifat perkauman kerana ia akan menjejaskan usaha dalam membina negara bangsa.

"Sebarang keputusan yang dibuat berhubung perkara tersebut perlu dilihat dalam konteks lebih luas serta kepentingan pengiktirafan UEC dalam hal-hal kenegaraan. Kami Pemuda UMNO tidak bersetuju dengan pengiktirafan sijil selain yang ada di negara ini," tegas Asyraf.

Mengenai Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis bulan depan, Asyraf Wajdi berkata ia adalah medan ujian bagi kepimpinan baharu Pemuda UMNO.

"Pemuda UMNO sudah bersiap siaga untuk menggerakkan jenteranya bagi membantu calon yang bakal ditentukan pucuk pimpinan UMNO...mengenai siapa calon yang dipilih, biarlah ditentukan kepimpinan tertinggi parti," katanya.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 4 Ogos depan sebagai hari pengundian bagi PRK DUN Sungai Kandis dan 21 Julai ini diumumkan sebagai hari penamaan calon.

Kerusi DUN Sungai Kandis kosong berikutan kematian penyandangnya, Mat Shuhaimi Shafiei akibat kanser limfoma tahap empat di Pusat Perubatan Subang Jaya, Selangor, pada 2 Julai lepas.

-- BERNAMA