Setelah hampir dua bulan terkandas di kampus berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), awal pagi tadi merupakan detik ditunggu-tunggu sekumpulan 11 pelajar perubatan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) untuk pulang menyambut Ramadan bersama keluarga.

Semua mereka yang pulang ke kampung halaman di negeri zon utara tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kedah, pada 5.20 pagi selepas menempuh perjalanan selama enam jam dari Kampus USIM di Pandan Indah, Kuala Lumpur.

Nurul Ilham Huda Redzuan, 19, berkata beliau amat merindui masakan ibunya, lemak rebung yang akan dijadikan sebagai sajian berbuka puasa.

"Perasaan amat gembira apabila melihat ayah sedia menunggu di IPD untuk bawa saya pulang ke rumah. Saya amat berterima kasih kepada kerajaan dan semua pihak yang bertungkus lumus menguruskan perjalanan pulang kami semua dengan selamat," katanya dalam kenyataan dikeluarkan Pusat Komunikasi Strategik USIM, di sini pada Selasa.

Berkongsi perasaan sama, Sharifah Nahidhah Syed Ibrahim, 22, yang teruja dan gembira tiba di kampung halaman, berkata dalam masa yang sama beliau turut bersedih memandangkan terdapat beberapa rakannya masih menunggu giliran untuk pulang ke kampung halaman masing-masing.

"Saya berharap mereka juga akan dapat pulang sedikit masa lagi," katanya.

Mohamad Akmal Arif Zainol, 22, pula berkata pengalaman pulang ke kampung halaman di Kubor Panjang, Pendang, kali ini amat berlainan sama sekali dan akan dikenang seumur hidup.

Sementara itu, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) USIM dalam kenyataan sama turut meminta pelajar yang menunggu giliran untuk pulang supaya bersabar serta sentiasa peka dengan sebarang pengumuman daripada pihak universiti dan kerajaan berkaitan proses penghantaran pulang pelajar.

"Kumpulan ini dijangka pulang pada Khamis ini yang melibatkan pergerakan ke negeri sebelah selatan seperti Negeri Sembilan, Melaka dan Johor," menurut kenyataan itu. - BERNAMA