Lebih ramai petugas khas operasi pematuhan akan dikerahkan ke pusat beli-belah bagi mengelakkan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata tindakan mengerah petugas khas operasi pematuhan itu adalah perlu memandangkan pusat beli-belah melakukan jualan murah menjelang musim perayaan yang boleh mengakibatkan kesesakan.

"Saya percaya petugas khas operasi pematuhan digerakkan lebih banyak ke pusat beli belah dan premis-premis yang mengadakan jualan murah bagi memastikan pematuhan PKPB diikuti.

“Kami boleh mengambil tindakan untuk tidak membenarkan mereka meneruskan perniagaan jika mereka gagal mematuhi SOP yang dikeluarkan pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN),” katanya pada sidang media di Putrajaya pada Rabu.

Katanya, pengunjung juga perlu mempraktikkan penjarakan sosial ketika membeli-belah terutamanya menjelang perayaan Aidilfitri.

Bagi pihak peniaga pula perlu mematuhi syarat SOP yang ditetapkan seperti mengawal jumlah pelanggan di dalam kedai pada satu-satu masa dan menyediakan cecair pembasmi kuman untuk membendung penularan wabak COVID-19.