Sempena cuti perayaan Hari Krismas Ahad ini, pengguna rangkaian lebuh raya PLUS yang membayar tol secara elektronik akan menikmati rebat tol sebanyak 20 peratus.

Pengarah Urusan PLUS Malaysia Berhad Datuk Noorizah Abd Hamid dalam kenyataan hari ini berkata rangkaian berkenaan meliputi Lebuhraya Utara-Selatan, Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE) dan Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE).

Rebat diberikan kepada pengguna rangkaian itu bermula 12 tengah malam sehingga 11.59 malam pada hari berkenaan.

"Ia diberikan kepada pengguna kenderaan Kelas 1 (kenderaan ringan dengan dua gandar dan tiga atau empat roda kecuali teksi) yang bergerak untuk perjalanan jauh (melebihi 100 kilometer dan membayar tol menggunakan sistem elektronik iaitu menerusi kad PLUSMiles, kad Touch 'n Go dan SmartTag," katanya.

Noorizah berkata pada tarikh itu, pengguna sistem elektronik masih perlu membuat bayaran tol seperti biasa, tetapi rebat tersebut akan dimasukkan ke dalam kad Touch 'n Go atau kad PLUSMiles masing-masing apabila mereka menambah nilai kad mereka dalam tempoh empat bulan iaitu antara 15 Jan 2017 sehingga 14 April 2017 di pusat khidmat pelanggan di lebuh raya PLUS.

"Pemberian rebat ini merupakan satu daripada langkah PLUS meraikan sambutan Hari Krismas, ia juga bagi menggalakkan orang ramai beralih kepada sistem pembayaran secara elektronik yang lebih mudah dan pantas," katanya.

Bagaimanapun, Noorizah berkata rebat tersebut tidak diberikan untuk pengguna yang membayar tol di Plaza Tol Tanjung Kupang, Bukit Kayu Hitam, Bangunan Sultan Iskandar dan Jambatan Pulau Pinang.

PLUS turut menjangkakan jumlah trafik di Lebuhraya Utara-Selatan akan meningkat 14 peratus kepada 1.6 juta kenderaan setiap hari mulai esok (23 Dis) hingga 3 Jan sempena perayaan Hari Krismas berbanding 1.4 juta kenderaan sehari pada hari-hari biasa. - BERNAMA