Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yakin penyusunan semula ahli lembaga pengarah Felda Global Ventures Sdn Bhd (FGV) bakal memberikan masa hadapan yang cerah buat syarikat perladangan itu.

"Penyusunan semula ini mencerminkan hasrat kerajaan untuk meletakkan FGV pada landasan yang lebih kukuh dari segi urusan," kata beliau dalam catatan terbaru dalam blog najibrazak.com hari ini.

Beliau berkata keputusan sebulat suara telah dibuat, yang menyaksikan Tan Sri Isa Samad bersetuju melepaskan jawatan sebagai Pengerusi FGV, dan melantik Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob sebagai Pemangku Pengerusi baharu berkuat kuasa serta-merta.

Berhubung siasatan ke atas FGV, Najib berkata tindakan dalaman akan diambil bagi menentukan proses keadilan ke atas Ketua Pegawai Eksekutif FGV, Datuk Zakaria Arshad dan tiga individu lain.

"Ingin saya tegaskan bahawa siasatan bukanlah bererti mereka bersalah, sebaliknya tindakan ini adalah sebahagian daripada prinsip tadbir urus syarikat senaraian awam, dan sesudah ia selesai, pihak Lembaga Pengarah FGV akan membuat keputusan yang seadil dan sebaik mungkin," katanya.

Sementara itu, Zakaria dalam satu kenyataan hari ini berkata beliau akan mematuhi cadangan dalam laporan Datuk Seri Idris Jala, termasuk pelantikan Sulaiman sebagai Pemangku Pengerusi.

"Mengenai siasatan dalaman yang dimulakan oleh Tan Sri Isa Samad, saya yakin saya akan dibuktikan sebagai tidak bersalah.

"Sebab itu saya mendapatkkan khidmat Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai peguam yang akan menguruskan perkara itu," katanya.

-- BERNAMA