Projek infrastruktur mega membabitkan penyertaan pihak asing dan membebankan kewangan negara hanya memberi keuntungan kepada orang luar, bukannya peniaga serta rakyat tempatan, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Katanya, status projek berkenaan dibincangkan pada mesyuarat pembangunan fiskal negara pada Rabu yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Ini sedang kita semak. Ada yang mungkin batal. Ada yang akan ditangguhkan sehinga ekonomi negara pulih," katanya dalam wawancara di TV1, malam tadi.

Bagaimanapun tegasnya, projek yang "people centric" (berasaskan rakyat) akan diteruskan seperti pembinaan jalan raya, jambatan dan bekalan elektrik.

Sebelum ini, Dr Mahathir berkata, kerajaan sedang mengkaji sama ada menangguhkan atau mencari kaedah lain untuk melaksanakan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Bagi projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) pula, perbincangan antara Singapura dan Malaysia untuk menangguhkannya sedang berjalan.

Dalam perkembangan sama, Mohamed Azmin berkata, peranan sesetengah agensi harus diteliti atau disemak semula kerana sudah terpesong dari agenda asal penubuhannya.

"Apa yang berlaku ialah, pengurusan menjadi lebih berminat dengan perkara lain sehingga matlamat mereka tidak sampai kepada kumpulan sasar," katanya.

Tambahnya lagi, menyemak semula adalah penting untuk mengurangkan kos operasi yang menelan belanja besar.

BACA: Graduan perlu cipta peluang kerja, bukan hanya cari kerja - Azmin

Dalam wawancara itu, beliau juga berkata, jurang antara golongan elit Bumiputera dengan kumpulan B40 harus dirapatkan.

Katanya, menurut perangkaan tahun 2014, pendapatan individu antara kaum adalah hampir sama iaitu satu per tiga daripada keluaran dalam negara kasar.

Namun, pendapatan bagi T20 golongan Bumiputera ialah 2.5 kali ganda daripada golongan B40.

"Sekiranya masalah ini tidak ditangani, ia akan mewujudkan persekitaran yang tidak kondusif," katanya.

Wawancara itu turut membincangkan mengenai Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada Sabtu ini yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri dan dijangka dihadiri 2,000 pihak berkepentingan ekonomi Bumiputera.

--BERNAMA