Gerakan Pulau Pinang hari ini mempersoalkan kenyataan Ketua Menteri Lim Guan Eng yang menegaskan bahawa kerajaan negeri tidak membuat sebarang pembayaran untuk projek terowong dasar laut di negeri itu.

Pengerusinya Teng Chang Yeow membangkitkan perkara itu kerana katanya, satu jawapan kepada Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 2 Nov lepas mendedahkan bahawa RM11.2 juta telah dibayar secara tunai kepada HSS Integrated Sdn Bhd (HSSI).

Teng berkata, HSSI adalah perunding teknikal yang dilantik oleh kerajaan negeri untuk menyemak dan memperakui pembayaran tuntutan yang dikemukakan oleh kontraktor, Konsortium Zenith Construction Sdn Bhd.

Justeru, bercakap pada satu sidang media di pejabatnya di sini hari ini, beliau meminta satu penjelasan dibuat memandangkan jawapan bercanggah sedemikian hanya akan mengelirukan rakyat.

"Bolehkah Kerajaan Negeri DAP Pulau Pinang menjelaskan dengan jujurnya tentang pembayaran yuran perunding sejumlah RM11.2 juta, semata-mata untuk menyemak dan memperakui pembayaran tuntutan?

"Adakah yuran perundingan seperti ini menyamai kes-kes yang didedahkan oleh laporan Ketua Audit Negara beberapa tahun lalu, mengenai kelemahan pentadbiran, di mana satu set pemutar skru dibeli dengan harga RM224.90 apabila harga pasaran dilaporkan hanya pada RM32?" soal Teng.

Dalam masa sama, beliau juga mempersoalkan mengapa kerajaan negeri telah menukar dengan tanah untuk membayar Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) di tiga lebuh raya utama itu sedangkan ia sepatutnya ditanggung oleh kontraktor.

BACA: Exco Pulau Pinang jelaskan bayaran bagi projek jalan, terowong dasar laut

BACA: Laporan kajian projek terowong Pulau Pinang belum diterima - Fadillah


BACA: Isu terowong dasar laut: Kerajaan negeri akan beri kerjasama

"Kerajaan Negeri DAP Pulau Pinang mendakwa pertukaran tanah pada nilai RM208 juta adalah untuk Laporan EIA bagi projek tiga jalan utama.

"Laporan Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) bertarikh 19 Oktober, 2015, yang dibentangkan kepada DUN Pulau Pinang dengan jelas menyatakan kos menyediakan laporan EIA untuk projek 3 jalan utama itu akan ditanggung oleh pihak kontraktor.

"Bukankah ini satu lagi pembohongan Kerajaan Negeri DAP Pulau Pinang?" soal Teng.

Lim sebelum ini menegaskan bahawa kerajaan negeri masih belum membayar sesen pun untuk projek terowong dasar laut kepada pihak pemaju iaitu Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd.

Guan Eng berkata, bayaran sebanyak RM208 juta yang dibuat sebelum ini adalah membabitkan pembayaran EIA untuk projek tiga lebuh raya utama, dan bukannya terowong dasar laut.

Projek terowong dasar laut sepanjang 7.2 kilometer, yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai dan tiga jalan utama, dianugerahkan kepada Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd, yang terdiri daripada beberapa syarikat.