Biarpun pernah dilanda musibah yang meragut nyawa 21 pelajar dan dua warden, namun ia tidak menghalang untuk Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah terus mendapat sambutan.

Malah untuk sesi pengajian yang dijangka akan bermula minggu hadapan, pusat tahfiz tersebut menerima 160 permohonan daripada ibu bapa untuk menghantar anak mereka menimba ilmu di institusi itu.

Pengetua pusat tahfiz itu, Mohd Zahid Mahmood memberitahu jumlah yang mendaftar itu diluar jangkaan dan melebihi dari permohonan tahun-tahun sebelum ini.

"Pada awalnya kita tidak ada buat iklan di mana-mana, baik media sosial atau sebagainya, jadi jangkaan kita mungkin berkuranglah sebab orang takut melihat bila tahfiz kita ini ada pelajar dibakar.

"Tetapi yang memeranjatkan kami, biarpun tidak ada iklan, mereka datang tanya bila nak buka pendaftaran untuk belajar di tahfiz ini.

"Dalam sejarah selama 16 tahun kami, ini pertama kali paling ramai yang minta, hampir 160 orang yang sudah mengisi borang.

"Kami cuma nak ambil 50 orang jadi terpaksalah kami ketepikan 110 orang yang memohon," katanya kepada Astro AWANI.

Bercerita lanjut, Mohd Zahid berkata semangat pelajar dan tenaga pengajar pusat tahfiz itu pulih dengan cepat kerana mendapat bantuan secara rohani dari Yang Maha Esa.

Selain itu, sokongan moral daripada masyarakat juga membuatkan pelajar dan tenaga pengajar bersemangat untuk menaikkan kembali nama Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah.

"Kalau tidak ada bantuan daripada Allah secara spiritual mungkin kami tidak dapat bangkit, kami diberi kekuatan yang luar biasa untuk kami meneruskan usaha kami membangunkan institusi tahfiz.

"Malah, dengan apa yang berlaku itu, saya melihat ia sebagai bantuan yang Allah berikan kepada bukan hanya kami tetapi juga pusat-pusat tahfiz yang lain," katanya lagi.

Mengulas mengenai sumbangan daripada orang ramai, Mohd Zahid menjelaskan, semua sumbangan yang diterima sedang diaudit oleh juru audit bertauliah dan selepas itu ia akan diserahkan kepada keluarga mangsa kebakaran.

September tahun lalu, Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah menjadi tumpuan seluruh masyarakat selepas asrama pelajarnya dilanda kebakaran.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5.15 pagi, 14 September tahun lalu, 21 pelajar dan dua warden maut selepas terperangkap di tingkat tiga asrama pusat tahfiz berkenaan yang terbakar.

Hasil siasatan lanjut yang dijalankan mendapati terdapat unsur khianat dalam kejadian tersebut.

Hari ini, Mahkamah Majistret Kuala Lumpur memerintahkan kes dua remaja lelaki berusia 16 tahun yang disabitkan kesalahan membunuh 21 pelajar dan dua warden pusat tahfiz itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi untu dibicarakan.

BACA: Tragedi Pusat Tahfiz Darul Ittifaqiyah: Kes dipindah ke Mahkamah Tinggi

BACA:
Kes bunuh pusat tahfiz: Sebutan semula kes 3 Januari

BACA:
Kes bakar tahfiz: Dua beradik dipenjara dua bulan kerana dadah