KUALA LUMPUR:Kerajaan disaran mempertimbangkan semula cadangan membenarkan pengeluaran wang mereka daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata perkara itu merupakan harapan dan hasrat rakyat yang terkesan susulan pandemik COVID-19.

"Saya memohon Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dapat mempertimbangkan semula untuk benarkan rakyat keluarkan wang mereka dalam akaun 1 KWSP sekurang-kurangnya RM5,000.

"Rata-rata rakyat merintih dan menyampaikan keluhan dan keresahan mereka betapa perit dan sempitnya kehidupan di tengah-tengah COVID-19 yang memberi kesan langsung terhadap kelangsungan hidup ketika ini.

"Kami harap kerajaan pertimbangkan dan benarkan pengeluaran beransur-ansur dan ditetapkan pada kadar maksimum RM10,000," katanya dalam satu ciapan di akaun Twitternya di sini pada Sabtu.


Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam dilaporkan berkata kerajaan sukar membenarkan pengeluaran wang Akaun 1 caruman KWSP bagi digunakan rakyat yang berdepan wabak COVID-19.

Kata Muhyiddin, beliau menyedari ada cadangan yang dibuat bagi pengeluaran wang Akaun 1 KWSP dibuat berikutan rakyat terbeban dengan impak ekonomi akibat penularan berkenaan.

Pun begitu, Asyraf Wajdi berkata pihaknya akan menyampaikan secara rasmi harapan rakyat kepada Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dalam masa terdekat.