BERIKUT adalah rangkuman berita utama yang menjadi tumpuan sepanjang pagi ini.

Kerajaan sedia wujud 'fast lane' untuk penjawat awam muda

Penambahbaikan sistem perkhidmatan awam dalam menyediakan peluang untuk penjawat awam muda mendominasi Dialog Perdana Transformasi Nasional 2050 (TN50) antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan golongan belia yang diadakan malam tadi.

Menurut salah seorang peserta, Wan Abdul Hadi Wan Muhammad Shafie, penambahbaikan itu penting memandangkan kebanyakan penjawat awam muda turut mempunyai aspirasi untuk menjadikan perkhidmatan awam Malaysia antara yang terbaik di dunia.

Pemandu lori dibelasah gara-gara terlanggar Mercedes-Benz milik 'Datuk'

Gara-gara terlanggar sebuah kereta mewah dipercayai milik seorang 'Datuk', seorang pemandu lori dibelasah teruk oleh sekumpulan lelaki yang didakwa tidak berpuas hati dengan insiden yang tidak dapat dielakkan itu.

Aksi beliau dipukul, ditendang dan ditumbuk dirakam dalam sebuah video yang viral pada Khamis.

Dalam video berdurasi lima minit dan 39 saat itu, pemandu lori tersebut didakwa terlanggar kereta mewah Mercedes-Benz milik seorang 'Datuk' yang telah mengakibatkan badan kenderaan itu tercalar dan plet tertanggal.

Lapan kedai hangus dijilat api di Kea Farm, kerugian dianggar RM500,000

Sebanyak lapan buah premis perniagaan di Kea Farm hangus dijilat api dalam satu kebakaran di Jalan Kg Raja-Brinchang di sini pada awal pagi Jumaat.

Kejadian yang berlaku di kawasan tumpuan ramai sekitar jam 12 tengah malam itu turut melibatkan kedai-kedai cenderamata dan sayuran serta sebuah restoran.

Kedai-kedai yang terlibat dalam deretan kedai Kea Farm itu antaranya menjual sayur, pakaian, cenderahati dan sebagainya.

Ibu kepada anak angkat Angelina Jolie rayu mahu jumpa anak kandungnya

Ibu kepada anak angkat aktres hollywood Angelina Jolie iaitu Mantewab Dawit Lebiso merayu mahu bertemu dan melepas rindu terhadap anaknya yang berada di bawah jagaan pelakon itu.

Menurut Daily Mail, wanita berusia 31 tahun itu tiba-tiba muncul untuk berjumpa dengan anaknya yang ditinggalkannya kira-kira 10 tahun lalu di sebuah rumah kebajikan.

Angelina mengambil Zahara dari sebuah rumah kebajikan di Ethiopia ketika kanak-kanak itu berusia enam bulan.

Lelaki Jordan bunuh isteri, anak perempuan 'demi maruah'

Seorang lelaki warga Jordan didakwa menikam mati isteri dan dua anak perempuannya dalam satu insiden ‘bunuh demi maruah', lapor AFP.

Sumber kehakiman menyebut bahawa lelaki berusia 28 tahun itu dituduh melakukan pembunuhan 'terancang' berkenaan pada Rabu di bandar Ramtha di utara negara itu.