Kerjasama antara Malaysia, Indonesia dan Filipina menerusi pelaksanaan Rondaan Maritim Tiga Pihak (TMP) di perairan Laut Sulu yang bakal dilancarkan 19 Jun ini, dilihat mampu mengekang kegiatan jenayah rentas sempadan di kawasan perairan ketiga-tiga negara.

Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berkata kerjasama yang dilaksanakan secara terkoordinasi itu akan digerakkan secara berterusan sehingga keadaan perairan tersebut kembali reda dari sebarang kegiatan jenayah.

"Inisiatif itu dilaksanakan untuk menangani aktiviti lanun, penculikan dan rompakan bersenjata di perairan Laut Sulu.

"Untuk itu, TLDM akan mengarahkan aset KD Todak iaitu kapal peronda laju bersama dua lagi kapal Filipina dan Indonesia untuk turut mengawal perairan negara masing-masing," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa bersama warga TLDM di Pusat Hidrografi Nasional di sini malam tadi.

Beliau juga yakin pelaksanaan rondaan tiga negara tersebut akan berjaya berikutan kerjasama berkenaan mengguna pakai model rondaan yang pernah dilaksanakan di perairan Selat Melaka sebelum ini.

Jelas Ahmad Kamarulzaman, berdasarkan model rondaan bersama yang pernah dilakukan 10 tahun lalu membabitkan Malaysia, Singapura, Indonesia dan Thailand di perairan Selat Melaka, terdapat penurunan ketara untuk kes-kes jenayah membabitkan kawasan perairan itu termasuk bagi kes lanun dan rompakan laut.

"Sebab itu kami merujuk kepada model ini yang kami lihat amat bertepatan untuk digunakan bagi mengawal Laut Sulu terutama kawasan perairannya yang menjadi tumpuan dan sasaran kegiatan jenayah," katanya.

Menurut Ahmad Kamarulzaman, rondaan di Laut Sulu itu yang membabitkan kerjasama Angkatan Tentera Malaysia, Angkatan Tentera Filipina dan Tentera Nasional Indonesia akan dilancarkan oleh menteri pertahanan dari ketiga-tiga negara di Tarakan, Indonesia.

-- BERNAMA