Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)(Pindaan) 2016 adalah hanya untuk orang Islam dan parti-parti komponen BN tak perlu resah mengenainya, kata Kelab Veteran UMNO.

Setiausahanya Datuk Mustapha Yaakub meminta parti-parti komponen BN supaya memahami kandungan dan maksud RUU itu terlebih dahulu sebelum memberi komen tentang perkara itu.

"Mereka tidak ada hak untuk komen RUU itu kerana ia membabitkan orang Islam. Pelaksanaan RUU itu sekiranya diluluskan hanya kepada umat Islam sahaja dan bukannya kepada orang bukan Islam," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Mustapha mengulas usul untuk meminda Akta 355 Bidang Kuasa Mahkamah Syariah sedia ada yang dibawa oleh Presiden PAS yang juga Anggota Parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang kelmarin dan reaksi oleh beberapa parti komponen BN mengenai RUU itu.

Sambil menyatakan rasa kesalnya terhadap MCA kerana secara sengaja dan sedar mengaitkan UMNO dalam pembentangan RUU itu, Mustapha menjelaskan bahawa Ahli Dewan Rakyat yang beragama Islam berkewajipan menyokong RUU itu untuk memperkemaskan lagi kuasa Mahkamah Syariah setaraf dengan Mahkamah Sivil.

"MCA tidak sewajarnya mempolitikkan pembentangan RUU itu untuk meraih sokongan orang Cina yang bukan Islam.

"Sebagai rakan kongsi BN, MCA sepatutnya menjelaskan kekeliruan orang Cina yang bukan Islam terhadap RUU itu dan bukannya menjadi batu api," katanya.

Veteran UMNO, katanya, mengucapkan tahniah kepada Abdul Hadi kerana membawa usul itu di Parlimen dan berharap ia dapat dibincang dan dibahas oleh semua ahli dewan dengan bijaksana demi kebaikan ummah dan demi memperkasakan Mahkamah Syariah di negara ini.