KUALA LUMPUR:Seorang warga emas berusia 80 tahun dari Kampung Sungai Du'uh, Serian disahkan meninggal dunia akibat jangkitan Rabies atau Anjing Gila.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata mangsa meninggal dunia pada pukul 9.35 pagi Jumaat di Hospital Umum Sarawak.

"Pada 11 Jan lepas, mangsa mengalami demam, batuk, muntah, lesu, sakit badan dan rasa lemah pada tangan kiri, dan telah mendapatkan rawatan di klinik swasta pada hari yang sama. Bagaimanapun, mangsa tidak memaklumkan bahawa dia telah digigit oleh anjing.



"Mangsa telah dirujuk ke Hospital Umum Sarawak pada 14 Jan oleh klinik swasta tempat mangsa mendapatkan rawatan setelah gejala yang dihidapinya tidak berkurangan semasa mendapatkan rawatan ulangan. Keadaan mangsa bertambah teruk dengan gejala neurologi termasuk hidrofobia dan aerofobia," katanya dalam kenyataan di sini pada Jumaat.

Kematian terbaharu ini menjadikan jumlah kematian akibat rabies dalam kalangan manusia di Sarawak adalah 16 kes sejak pengisytiharan wabak pada 1 Julai 2017.

-- BERNAMA