Selepas kes `makcik gelang pink’ yang tular kerana ingkar arahan kuarantin dengan makan di sebuah kafe baru-baru ini, satu lagi kes seumpama itu didakwa dikesan di bandar raya ini.

Kali ini, tular gambar seorang wanita memakai gelang merah jambu didakwa sebagai individu di bawah pengawasan (PUS) makan di sebuah restoran dikatakan di Fair Park di sini.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) Perak, Datuk Dr Ding Lay Ming berkata, pihaknya telah menerima aduan mengenai kes berkenaan.

“Laporan polis telah dibuat dan pihak JKN Perak sedang menjalankan siasatan lanjut termasuk mengenal pasti individu terbabit,” katanya dalam kenyataan ringkas melalui aplikasi Whatsapp di sini, hari ini.

BACA: Wanita 'gelang pink' sedang dirawat di hospital

BACA: Makcik degil gelang 'pink': JKN Perak teruskan siasatan, pendakwaan

BACA: COVID-19: Gara-gara 'makcik degil gelang pink', restoran ini pula jadi mangsa


Pada 21 Julai lalu, foto seorang wanita yang dipercayai melanggar perintah pengawasan dan pemerhatian di rumah, tular di media sosial sehingga mencetuskan kebimbangan dalam kalangan netizen.

Foto wanita tersebut yang sedang makan di sebuah kafe di Bandar Meru Raya di sini menunjukkan gelang tangan berwarna merah jambu di tangan kanannya yang menandakan dia di bawah arahan kuarantin COVID-19.

Pada 29 Julai lalu, Ketua Polis Perak, Datuk Razarudin Husain berkata, pihaknya telah menghentikan siasatan berkaitan kes ‘makcik degil gelang pink’ itu.

Bagaimanapun, katanya, buat masa ini siasatan tersebut akan diteruskan oleh JKN Perak.