Pelajar Malaysia di luar negara disyor menyerlahkan faktor X diri dan semangat optimis pada tahun baru 2018 dalam memacu perjalanan masing-masing di perantauan.

Presiden WeMalaysia Australia, Muhammad Ali Halim Sirat berkata, saranan itu diambil kira berdasarkan paradigma 2018 yang dijangka bersifat lebih berdaya saing melibatkan potensi orang muda, kuasa keyakinan tinggi dan kebijaksanaan dalam menaakul maklumat.

"Citra terindah yang perlu dizahirkan oleh pelajar Malaysia di luar negara adalah mengekalkan momentum sedia, menyerlahkan faktor X diri dan semangat optimis dalam pengajian.

"Keseimbangan juga melibatkan jasmani, emosi, rohani dan intelek melalui penyertaan program pelajar, sukan dan interaksi sosial hubungan komuniti serta universiti.

"Percayalah, dalam dunia pembelajaran di luar negara, suatu saat kita akan terfikir betapa pentingnya faktor X diri dan semangat optimis," katanya kepada Astro AWANI di sini hari ini.

Amanat itu diberi semasa berucap dalam majlis pertemuan sempena tahun baru bersama Pengarah Education Malaysia Australia (EMA) dan Pengarah Mara Australia di Sydney.

BACA: WeMalaysia wujud kesepakatan rakyat di seluruh negara - Muhammad Ali

BACA:
Pelanjutan biasiswa usaha KPT lahir lebih ramai graduan PhD - Nasnoor

Jelasnya, semangat untuk mengekalkan sikap optimis dalam diri adalah penting dalam menyelusuri dunia siswa.

"Berinteraksi dengan komuniti dan universiti adalah pengalaman paling berharga dalam menggilap potensi dan bakat anak muda.

"Malah hubungan komuniti termasuk rakan serumah, teman sepengajian, sahabat berkongsi suka duka, masyarakat domestik dan antarabangsa akan menyerlahkan faktor X serta ketahanan diri sewaktu berada di luar negara,” katanya.

Dalam majlis yang sama, Pengarah EMA Khalil Zaiyany Sumiran menyarankan pelajar Malaysia di luar negara khususnya di Australia untuk bersedia berdepan dengan cabaran menuntut ilmu seiring dengan dasar negara menerokai Revolusi Perindustrian Keempat (RP 4.0).

Jelasnya RP 4.0 adalah fasa kini dan masa depan berbentuk siber-fizikal.

"Oleh yang demikian, kebolehan penguasaan ilmu seiring RP 4.0 keempat akan melengkapkan pelajar dalam persaingan global serta wajar dijadikan sebagai petunjuk prestasi utama (KPI) kepada pelajar Malaysia di Australia yang berjumlah 31,605 orang dan daripada jumlah itu, seramai 14,690 orang adalah pelajar di sektor pengajian tinggi," ujarnya.

Dalam pada itu Pengarah Mara Australia Sydney, Ahmad Zuriat Ahmad Tejuddin mahu pelajar terus menggembleng idea dan tenaga memberi sumbangan kepada negara.

"Besarlah harapan agar pelajar bersiap siaga mendepani cabaran tahun 2018. Apa yang penting adalah pelajar perlu tahu bahawa saya sebagai bapa yakni penjaga pelajar di sini akan sentiasa mengambil berat dan memberi sokongan kepada pelajar untuk menyelesaikan pengajian dengan baik.

"Saya juga meletakkan kepercayaan tinggi kepada pelajar tajaan Mara di Australia dan New Zealand agar lebih berdedikasi pada tahun 2018," katanya.

Jelasnya, pelajar tajaan Mara di Australia adalah kumpulan kedua terbesar dihantar belajar ke luar negara selepas United Kingdom (UK).

WeMalaysia merupakan sebuah gerakan terbuka yang digerakkan pelajar Malaysia di luar negara. Sehingga kini, WeMalaysia mempunyai cawangan di Amerika Syarikat (AS), Australia dan UK.