Timbalan Menteri Industri Utama, Shamsul Iskandar Mohd Akin akan mengetuai Misi Ekonomi dan Pelaburan Minyak Sawit dan Getah ke Mesir, Maghribi dan Colombia dari 21 sehingga 29 September ini.

Dalam satu kenyataan Kementerian Industri Utama, Shamsul akan mengetuai delegasi yang terdiri daripada wakil dari Kementerian Industri Utama, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Getah Malaysia Lembaga Pengarah (MRB), LGM Properties Corporation (LGMPC), Minyak Sawit Malaysia Majlis (MPOC) dan Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia (MREPC).

"Objektif misi adalah untuk mengukuhkan isu perdagangan dan perkara berkaitan dengan perdagangan serta meneroka peluang pasaran dan pelaburan terutamanya dalam minyak sawit dan getah.

"Mesir adalah pintu masuk penting bagi minyak kelapa sawit Malaysia ke negara-negara di Afrika Utara manakala Maghribi adalah salah satu potensi dan pasaran yang semakin berkembang bagi import minyak sawit Malaysia.

"Pada tahun 2017, eksport minyak sawit produk ke Mesir berjumlah RM919.3 juta manakala Maghribi berjumlah RM72.3 juta atau 1.2 peratus dan 0.09 peratus daripada jumlah eksport minyak sawit dan produk minyak sawit. Di samping itu, negara-negara ini adalah antara pasaran baru yang berpotensi untuk eksport produk getah asli dan getah, terutama sarung tangan getah," jelas kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu lagi, pada masa ini, eksport getah dan produk getah Malaysia ke Mesir pada 2017 ialah RM127.8 juta, Colombia pada RM82.4 juta dan Maghribi pada RM29.6 juta atau 0.4 peratus, 0.3 peratus dan 0.1 peratus daripada jumlah keseluruhan eksport getah Malaysia.

Tambah kenyataan itu, Shamsul dijadualkan mengadakan perbincangan dua hala perbincangan dengan Menteri Pembekalan dan Perdagangan Dalam Negeri Mesir, Ali Al Moselhey serta Menteri Perindustrian Pelaburan, Perdagangan dan Ekonomi Digital, Maghribi, Moulay Hafid Elalamy.

"Shamsul juga dijangka menghadiri makan malam dan dialog dengan pengimport minyak sawit dan
getah di Mesir dan Maghribi.

"Objektif dialog ini adalah untuk mengukuhkan rangkaian dengan pengimport utama minyak kelapa sawit dan getah ke Mesir dan Maghribi serta meningkatkan usaha promosi mengenai pemakanan sawit dan sarung tangan getah.

"Shamsul juga dijangka melawat Kilang ARMA iaitu salah satu syarikat barangan pengguna di Mesir. Lawatan ini adalah untuk memberikan gambaran dan latar belakang sektor minyak di Mesir," jelas kenyataan.

Jelas kenyataan itu lagi, Shamsul juga akan menghadiri Persidangan Palm Oil International ke-19 di Cartegena, Colombia sebagai tetamu kehormatan pada 26 sehingga 28 September 2018.

"Persidangan ini dianjurkan oleh Persekutuan penanam sawit - Pusat Penyelidikan FEDEPALMA dan CENIPALMA.

"Persidangan ini adalah forum untuk mewujudkan rangkaian dan pengukuhan kerjasama dalam penyelidikan dan pembangunan berkaitan sawit.

"Shamsul juga akan mengadakan kunjungan hormat dengan Menteri Pertanian, Colombia, Aurelio
Iragorri Valencia," tambah kenyataan itu.

Jelas kenyataan itu, Colombia adalah pengeluar minyak sawit terbesar di Amerika Latin dan keempat di dunia.

"Pada tahun 2017, pengeluaran minyak kelapa sawit Colombia adalah 1.62 juta tan, iaitu 2.4 peratus daripada pengeluaran keseluruhan dunia," ujar kenyataan itu.

Misi Ekonomi dan Pelaburan Minyak Sawit dan Getah ke Mesir, Maghribi dan Colombia adalah sebahagian daripada aktiviti Kementerian yang berterusan untuk menggalakkan produk berasaskan minyak sawit dan produk berasaskan getah ke pasaran utama terutamanya negara-negara di Afrika Utara dan Amerika Latin.