Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada Jumaat menjadi pemimpin Asean pertama yang dijemput untuk berucap di majlis perhimpunan Kesatuan Oxford.

Memilih topik mengenai demokrasi sebagai tema utama ucapannya, Dr Mahathir memulakan ucapan dengan memberi latar belakang mengenai perubahan pentadbiran kerajaan negara ini pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu.

Ia sedikit sebanyak menidakkan tuduhan beberapa pihak yang mengatakan Malaysia kurang demokratik.

Namun begitu, beliau tidak menafikan undang-undang seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), yang merupakan peninggalan penjajah, adalah sesuatu yang tidak boleh diterima masyarakat hari ini.

"Sistem pilihan raya membuktikan Malaysia sebuah negara yang demokratik.

"Mungkin ramai yang mempertikaikan perkara ini, tetapi saya ingin menegaskan, selepas Malaysia mencapai kemerdekaan dan telah melalui 14 PRU, pilihan raya kali ini yang paling kurang aduan diterima berbanding yang terdahulu," katanya.




Tambahnya, Malaysia telah membuktikan demokrasinya dengan memilih pemimpin sendiri melalui proses pilihan raya.

"Mungkin ada beberapa perkara yang tidak mencapai piawaian demokrasi, contohnya undang-undang ISA.

"Ia tentang keselamatan negara dan ia beri kuasa kepada kerajaan dan perdana menteri hak untuk menahan pesalah tanpa perbicaraan.

"Itu adalah perkara yang tidak disukai pada masa ini sebab ia dilihat sebagai sangat tidak demokratik," katanya.

Begitu pun, kata Dr Mahathir, dalam negara yang demoratik, pemimpin dari kerajaan terdahulu tetap boleh menyalah guna kuasa dan memerintah negara seperti seorang diktator.


Beliau bagaimanapun mengaku beliau sendiri pernah dilabel sebagai diktator, tetapi, katanya, seorang diktator tidak mungkin dengan sukarela meletak jawatan dan membenarkan orang lain menggantikannya.

"Saya juga pernah dituduh sebagai perdana menteri yang diktator. Sudah tentu, ramai juga yang percaya dengan perkara itu, bagaimana dia hendak memerintah kecuali dengan menjadi seorang diktator?

"Saya cuma ingin ingatkan, dalam sejarah negara-negara, tiada seorang pun pemimpin diktator yang melepaskan jawatan semasa masih berkuasa dan membenarkan orang lain mengambil alih tempatnya.

"Seorang diktator biasanya tidak akan meletak jawatan atau bersara."

Oxford Union turut berkongsi sebahagian ucapan Dr Mahathir itu di laman Twitter mereka.



Persatuan Oxford Union, yang biasanya dirujuk sebagai Oxford Union, adalah sebuah persatuan debat di bandar Oxford, United Kingdom, yang majoriti keanggotaannya terdiri daripada warga University of Oxford.