Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional setakat ini telah menerima 7,681 permohonan untuk Skim Pembiayaan Pemulihan Perniagaan COVID (CBRM) daripada usahawan, terutamanya Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang terjejas akibat penularan COVID-19.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata agensi itu telah memudahkan permohonan pinjaman tersebut, pada mulanya dengan menggunakan Google Form dan melalui e-mel.

Berkuat kuasa Khamis (16 April), sistem aplikasi dalam talian juga telah dicipta, di mana pengusaha boleh memohon skim tersebut dengan mengisi borang di http://fas.tekun.gov.my/cbrm/, katanya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Wan Junaidi berkata demikian bagi menjawab tuduhan mengenai syarat yang terlalu ketat yang dilaksanakan terhadap PKS yang terjejas akibat COVID-19 yang menyukarkan mereka untuk memohon kemudahan bantuan khas itu.

Pada 6 April lepas, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi PKS Prihatin Tambahan sebanyak RM10 bilion. Ini termasuk pinjaman mudah RM200 juta untuk perusahaan mikro yang akan diberikan melalui TEKUN Nasional dengan had pinjaman maksimum RM10,000 untuk setiap syarikat dengan kadar faedah sifar.

Wan Junaidi berkata pemohon hanya perlu menyertakan dokumen minimum -- borang perisytiharan dengan tandatangan dan penyata bank satu bulan yang terbaharu, salinan MyKad pemohon dan isteri, lesen perniagaan Suruhanjaya Syarikat Malaysia atau pihak berkuasa tempatan atau dokumen rasmi lain sebagai bukti perniagaan, dan salinan bil utiliti pemohon.

Beliau menyatakan beberapa sebab kelewatan dalam meluluskan permohonan, seperti dokumen permohonan yang tidak disertakan, maklumat yang tidak lengkap di borang permohonan, dan beberapa aplikasi (pemohon yang mengemukakan permohonan lebih daripada sekali).

Sebab lain adalah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang mengehadkan pergerakan pekerja TEKUN Nasional untuk datang ke pejabat cawangan, kerana pemohon mesti menandatangani perjanjian setelah permohonan mereka disetujui.

Untuk maklumat lebih lanjut, pemohon boleh melayari laman web TEKUN Nasional di www.tekun.gov.mu atau menghubungi talian 03-9059 8888.

"Saya mengalu-alukan komen dan cadangan dari semua pihak dan saya berharap CBRM dapat membantu meringankan beban usahawan mikro dan meningkatkan lagi ekonomi negara," kata Wan Junaidi.

-- BERNAMA