Seorang suri rumah sepenuh masa tidak menyangka bakat menjahit dan mereka beg tangan untuk dijual menerusi media sosial Facebook berjaya merubah pendapatan diri serta keluarga.

Dengan hanya meraih RM1,000 sebulan, Siti Nor Hanir Zanar Misro, 44, kini boleh tersenyum apabila pendapatan bulanan menjual produk itu mampu mencecah RM30,000.

Bukan setakat itu, rekaan dan jahitan beg tangan yang kemas berjaya menarik perhatian bukan sahaja peminat tempatan tetapi turut mendapat permintaan luar negara seperti Brunei Darussalam.

Namun, semua kejayaan dan pendapatan ribuan ringgit itu tidak akan tercapai tanpa bantuan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) menerusi kempen #YouCanDuit, Siti Nor Hanir mencuba nasib dengan menyertai platform e-Usahawan itu.

Bermula dengan minat pada tahun 2013, ibu kepada enam orang anak ini mula memberanikan diri untuk terus berkecimpung dalam dunia perniagaan pada 2016 dan seterusnya mengiklankan beg tangan hasil jahitannya di laman Facebooknya.

Bukan sekadar menjual beg tangan, malah wanita ini turut menjual aksesori-aksesori untuk membuat beg tangan.

"Saya mengetahui mengenai program e-Usahawan melalui Facebook dan telah pergi mendapatkan latihan selama satu hari di Cyberjaya.

"Di sana saya telah diberi latihan yang mendalam mengenai cara menggunakan pengiklanan Facebook, pemasaran melalui Instagram, copyrighting dan banyak lagi,” katanya.

Siti Nor Hanir ditemui pada kempen #YouCanDuit anjuran Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai, Negeri Sembilan.

Kini beliau mampu menjana pendapatan hampir 30 ribu ringgit sebulan dan perniagaannya kini telah berjaya menembusi pasaran antarabangsa.

Menariknya, Siti mengusahakan perniagaannya ini tanpa bantuan pekerja kerana beliau khuatir kualiti yang dihasilkan tidak menepati cita rasanya.

Beliau dan suaminya kini merancang untuk membangunkan laman web khas bagi memudahkan pelanggan untuk menempah dan membeli beg tangan jenamanya ini.

Kempen ketujuh ini merupakan penutup tirai bagi edisi 2017 sebelum diteruskan pada tahun hadapan.