Tabung Haji (TH) telah membuat persiapan rapi dan bersedia menyambut ketibaan 30,200 jemaah haji yang akan menunaikan Rukun Islam kelima untuk musim haji 1438H itu di Tanah Suci bermula bulan ini.

Ketua Rombongan Haji Malaysia Datuk Syed Saleh Syed Abdul Rahman berkata persiapan rapi itu membabitkan semua perkara terutama dari segi penginapan di hotel, makanan serta petugas TH dalam usaha memastikan semua jemaah selesa sepanjang menunaikan ibadah haji.

"Setakat ini, persiapan TH di Tanah Suci semuanya berjalan lancar kerana kami telah membuat persiapan awal sejak beberapa bulan lepas.

"Malah petugas-petugas kita telah mula ke sana sejak 12 Julai lepas dan pada tahun ini 600 petugas TH ditugaskan untuk menjaga kebajikan dan keselamatan jemaah Malaysia di Tanah Suci," katanya kepada Bernama selepas perasmian Kursus Perdana Haji Musim 1438H/2017M peringkat Pulau Pinang, di sini malam tadi.

Kursus dua hari membabitkan 1,082 jemaah haji di Dewan Milenium, di sini itu dirasmikan Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.

Sementara itu, Syed Saleh yang juga Pengurus Besar Kanan Haji TH berkata kursus itu bertujuan memberi gambaran awal buat bakal jemaah mengenai keadaan sebenar ibadah itu sebelum mereka ke Tanah Suci.

Katanya kursus perdana yang diadakan di seluruh negara itu adalah latihan terakhir anjuran TH sebagai usaha meningkatkan tahap pengetahuan jemaah berkaitan ibadah haji terutama dari segi praktikal.

"Kehadiran jemaah di kursus perdana di seluruh negara juga sangat baikā€¦ada (jemaah) juga yang tidak hadir tetapi ia jumlah yang kecil serta bersebab dan mereka tidak perlu bimbang kerana petugas TH akan membantu memberikan maklumat dari semasa ke semasa," katanya.

Penerbangan pertama akan berlepas pada 24 Julai ini sementara penerbangan terakhir dijangka pada 25 Ogos dan semua jemaah haji negara dijadualkan pulang semula ke tanah air pada 7 Sept dan penerbangan terakhir dari Arab Saudi ialah pada 4 Okt.

-- BERNAMA