Gara-gara terlalu takut ditangkap berkhalwat dengan teman lelakinya, seorang remaja perempuan sanggup bersembunyi di dalam tandas di sebuah hotel murah, di bandaraya di sini.

Bagaimanapun, kehadiran remaja berusia 19 tahun itu berjaya 'dihidu' sebelum dia bersama pasangannya,19, dikenakan denda RM2,400 oleh Mahkamah Syariah Kuala Terengganu hari ini.

Tidak cukup dengan itu, pasangan remaja tersebut turut diarahkan dipenjara dua minggu sekiranya gagal menjelaskan denda.

Hakim Syarie membuat keputusan itu selepas mereka mengaku salah berkhalwat di sebuah hotel murah, di sini, kira-kira jam 10 pagi, pada 11 Disember lalu.

Mengikut fakta kes, serbuan dijalankan di sebuah hotel selepas menerima maklumat ada aktiviti tidak bermoral di hotel berkenaan.

Semasa tiba di lokasi, didapati pintu tertutup rapat dan berkunci sebelum memberi salam, dua minit kemudian pintu dibuka oleh seorang lelaki.

Pemeriksaan selanjutnya menemukan seorang perempuan yang sedang bersembunyi di dalam tandas dalam ketakutan.

Siasatan mendapati mereka tiada hubungan suami isteri ataupun mahram.

Sementara itu, di mahkamah sama, sepasang remaja dikenakan denda RM2,400 atau dua minggu penjara sekiranya gagal menjelaskan denda selepas mengaku salah berkhalwat.

Pasangan yang baru berusia 19 tahun itu mengaku berkhalwat di sebuah rumah tumpangan di Kuala Nerus, kira-kira jam 12.15 tengah hari, pada 11 November lalu.

Berdasarkan fakta kes, serbuan dilakukan selepas menerima aduan terdapat aktiviti tidak sihat oleh pasangan kekasih di rumah tumpangan yang disewa oleh si lelaki.

Semasa tiba di lokasi, didapati keadaan pintu bilik tertutup rapat dan belum sempat pintu diketuk, pintu dibuka oleh seorang perempuan.

Hasil pemeriksaan menemukan seorang lelaki sedang tidur di atas katil dan siasatan selanjutnya mendapati mereka tiada hubungan suami isteri ataupun mahram.

Kedua-dua pasangan itu didapati melakukan kesalahan dibawah seksyen 31(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana berkhalwat

Bagi kesalahan itu, kedua-duanya boleh dihukum denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara tidak lebih dua tahun, jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pendakwa Syarie, Nurul Hajja Mustafa.