Golongan pesawah harus bersikap positif dan 'berfikir di luar kotak' terhadap cadangan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai 'menanam padi waktu malam'.

Exco Kemudahan Awam Infrastruktur, Pertanian dan Perladangan Negeri Perak, Abdul Yunus Jamhari percaya, cadangan itu berbentuk kiasan supaya pesawah lebih kreatif dalam melakukan kerja mereka, tanpa batasan waktu dan cuaca.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Kurau itu, cadangan Dr Mahathir juga perlu diberi perhatian kerana pemimpin negara itu mahu lebih ramai rakyat menyertai pelbagai sektor pekerjaan tanpa mengira latar belakang pendidikan.

"Kenyataan Tun Mahathir pada saya bukannya disampaikan secara literal, mahu memaksa pesawah melakukan kerja pertanian pada waktu malam.

"Tidak kira waktu siang atau malam, cuaca sejuk atau panas, peluang pekerjaan yang ada tidak boleh dilepaskan kepada pekerja asing biarpun jenis pekerjaan itu tergolong dalam sektor kotor, bahaya dan susah (3D).

BACA: Dasar kerja malam akan diperkenalkan bagi sektor 3D - Dr Mahathir

Abdul Yunus memberi sumbangan kepada beberapa keluarga mangsa ribut dan kebakaran di Pusat Khidmat ADUN Kuala Kurau hari ini. - Astro AWANI/Abd Razak Mohd Ali
"Jika rakyat negara ini masih bersikap memilih pekerjaan ditawarkan, nescaya negara kita akan mundur," katanya selepas menyampaikan bantuan kepada 11 keluarga mangsa ribut dan dua keluarga mangsa kebakaran di Pusat Khidmat ADUN Kuala Kurau di sini, pada Jumaat.

Abdul Yunus berkata, nasihat Dr Mahathir juga bertujuan memberi motivasi kepada rakyat yang masih menganggur agar tidak terlalu memilih pekerjaan dan suka bergantung kepada bantuan kerajaan.

Dalam pada itu, Abdul Yunus berkata beliau akan menggerakkan semua Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) untuk mengumpulkan data dan maklumat senarai fakir miskin, warga emas, anak-anak yatim dan ibu tunggal bagi tujuan pemberian bantuan menjelang Ramadan ini.