Institusi pendidikan tinggi swasta milik kerajaan negeri Terengganu, Kolej Universiti TATI (TATIUC) berjaya menghasilkan mesin nyahkuman (sterilization chamber) bagi membantu negara membendung virus wabak COVID-19.

Menurut Rektor TATIUC, Prof Dr Anuar Ahmad, setakat ini, pihaknya berjaya menghasilkan lima buah mesin untuk ditempatkan di Hospital Kemaman dan beberapa premis tumpuan awam.

Dr Anuar berkata mesin berkenaan akan digunakan sebagai ruang laluan yang berfungsi untuk nyahkuman secara automatik dalam tempoh hanya kira-kira tiga saat.

"Alhamdulillah, setakat ini Kolej Universiti TATI telah berjaya membina lima Infection Sterilization Chamber untuk digunakan di hospital-hospital dan tempat awam di sekitar Kemaman, Kuala Terengganu dan Hulu Terengganu.

"Sekarang ini kita banyak lagi menerima tempahan dari luar dan kita sedang usahakan, insya-Allah," katanya.

Menurut Dr Anuar, TATIUC juga menghasilkan 70 set alat ‘Aerosol Box’ untuk disumbangkan kepada beberapa hospital bagi kemudahan membuat ujian saringan COVID-19.

Pihaknya turut menghasilkan 9,000 unit alat pelindung muka untuk diagihkan kepada hospital di seluruh Terengganu dan petugas barisan hadapan.