Kontraktor Tenaga Nasional Berhad (TNB) menemukan empat tengkorak dan beberapa tulang manusia di dalam empat tempayan di kawasan bukit berhampiran Kampung Baru Nalla dekat Tronoh di sini pada Selasa.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah ACP Mohd Nasri Omar berkata empat tempayan yang berada di antara tiang elektrik di atas puncak bukit itu ditemukan kontraktor itu pada kira-kira 12.20 tengah hari semalam sebelum memaklumkan kepada pihak polis yang bergegas ke tempat kejadian.

"Pemeriksaan di tempat kejadian mendapati empat tempayan berada dalam keadaan tersusun rapat dengan tiga daripadanya tertutup," katanya dalam satu kenyataan.

Katanya, tulang berkenaan akan dirujuk ke pakar patologi pada Rabu bagi mengenal pasti daripada pelbagai aspek termasuk usia tulang dan sama ada terdapat unsur jenayah atau tidak.

Mohd Nasri berkata puncak bukit itu dikelilingi ladang sawit yang tidak lagi diusahakan dan di sebelah kiri tiang elektrik terdapat lombong lama yang sudah tidak beroperasi kira-kira 17 tahun serta jirat Cina terletak kira-kira 10 kilometer dari lokasi kejadian.

"Laluan masuk ke bukit itu sejauh kira-kira dua kilometer dengan hanya melalui Kampung Baru Nalla dan melintasi ladang sawit. Terdapat juga aktiviti korek pasir dan tanah di kawasan berdekatan," katanya.

Menurut Mohd Nasri, temu bual dengan penduduk kampung berdekatan mendapati mereka tidak pernah mengetahui atau mendengar aktiviti melibatkan pemujaan serta tidak pernah mengetahui sebarang kegiatan jenayah yang berlaku di kawasan tersebut kerana ia berada jauh dari kawasan perkampungan.

"Penduduk kampung yang terdiri daripada kaum Cina menyatakan ada kemungkinan terdapat aktiviti pemindahan tulang-tulang nenek moyang atau saudara yang telah lama meninggal dan ditempatkan di kawasan yang mempunyai feng shui yang baik," katanya.

Katanya, polis akan melakukan siasatan daripada pelbagai sudut berhubung perkara itu.

-- BERNAMA