ISYARAT tangan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik semasa perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyampaikan Perutusan Perdana Setahun Malaysia Baharu mendapat pujian netizen.

Rata-rata berkata tindakan Maszlee itu bukti perjuangannya sejak sekian lama untuk memperjuangkan bahasa isyarat.






Maszlee turut meminta maaf seandainya membuat kesilapan selain mengakui masih baru belajar.


Bagaimanapun, ada juga yang bergurau dan mengatakan frasa 'I love you 3,000' itu merupakan 'spoiler' filem Avengers: Endgame.


Filem "Avengers: Endgame" meneruskan dominasi global dalam carta box office apabila berjaya melepasi kutipan AS$2 bilion (RM8.30 bilion) dalam masa kurang dua minggu, sekali gus mengatasi filem "Titanic" sebagai filem kedua dengan kutipan tertinggi di seluruh dunia.

Walt Disney Co menganggarkan "Avengers: Endgame" menambah AS$145.8 juta (RM601 juta) dari pawagam di Amerika Utara dan AS$282.2 juta (RM1.17 bilion) di peringkat antarabangsa, menjadikan jumlah keseluruhan kutipan global sebanyak AS$2.2 bilion (RM9.13 bilion).

Sebelum ini, Maszlee menyerahkan kepada rakyat untuk menilai atau memberi markah kepadanya berdasarkan prestasinya sebagai Menteri Pendidikan.

Katanya, beliau mengikut nasihat yang pernah diberikan arwah bapanya yang berpesan agar tidak bersikap 'masuk bakul angkat sendiri'.

Jelasnya, penghargaan harus diberikan kepada kakitangan Kementerian Pendidikan (KPM), serta rakyat, atas pencapaian kementeriannya selama ini.

Maszlee sebelum ini turut mengumumkan sembilan teras pencapaian setahun KPM antaranya, manfaat untuk warga berpendapatan rendah (B40), guru sebagai fokus utama, murid sebagai tonggak dan komitmen menangani isu sekolah daif.

Selain itu, KPM juga berjaya memberi perhatian penuh kepada orang kurang upaya, kewibawaan institusi pendidikan tinggi, peningkatan kerjasama dalam pendidikan tinggi, pendidikan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) dan memperkasakan bahasa, budaya dan sastera dalam pendidikan.