Tiba masa pengasingan peranan Peguam Negara sebagai penasihat kerajaan dan pendakwa raya kerana kedua-dua peranan itu menyebabkan masalah dan konflik kepentingan.

Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4), Cynthia Gabriel berkata keputusan mahkamah lepas dan bebas melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng semalam menunjukkan betapa pentingnya pengasingan kuasa berkenaan.

“Mustahil untuk Peguam Negara pikul juga tanggungjawab pendakwa raya kerana ia memberi ruang untuk pengaruh atau gangguan daripada kerajaan dan eksekutif.

“Salah satu urus tadbir kerajaan yang perlu perubahan segera ialah perkara ini, tetapi ia memerlukan sokongan dua per tiga ahli Dewan Rakyat agar pengasingan ini berlaku,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan lepas Ahli Parlimen Bagan dan ahli perniagaan wanita, Phang Li Koon daripada dua pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa oleh mahkamah semalam.

Cynthia menjelaskan, pertindihan peranan itu pada masa ini menyebabkan konflik kepentingan terutama dalam kes-kes di mana peguam negara perlu membuat keputusan sama ada perlu atau tidak untuk mendakwa kes terhadap kerajaan.

Tambah Cynthia, saranan pengasingan kuasa ini pernah dikemukakan kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) dahulu dan dimasukkan ke dalam manifesto PH sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.

Saranan yang sama turut telah dikemukakan kepada kerajaan terdahulu, namun ia tidak mendapat perhatian.