Tidak perlu kawalan di pintu masuk sempadan Malaysia-Thailand kerana penularan virus Chikungunya adalah menerusi nyamuk Aedes dan monyet.

Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan dan Pendidikan Penyakit Berjangkit Tropika (TIDREC) Universiti Malaya (UM), Prof Sazaly Abu Bakar, virus ini mula berlaku apabila manusia digigit nyamuk ketika berada di dalam hutan.

"Tidak perlu kawalan sempadan kerana kebiasaannya penularan itu mula berlaku melalui gigitan nyamuk pada monyet yang menggigit manusia selepas itu.

"Justeru nak kawal di sempadan juga susah kerana ia adalah disebabkan oleh monyet yang di dalam hutan.

"Tetapi sekiranya anda pernah dijangkiti oleh virus Chikungunya, ia hanya berlaku sekali dalam seumur hidup dan tidak akan dijangkiti lagi," katanya ketika dihubungi Astro AWANI pada Selasa.


BACA: Chikungunya di Hat Yai: Perlis kawal pintu sempadan

Jelasnya lagi, virus Chikungunya tidak membahayakan sehingga boleh membawa maut. Bagaimanapun, ia akan menyebabkan sakit sendi yang boleh berlarutan.

Dalam pada itu, Prof Sazaly turut mengingatkan orang ramai agar terus lakukan langkah-langkah memusnahkan tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes agar gigitan nyamuk Aedes tidak berlaku.